Linus två mål avgjorde i tredje perioden
Publicerad: 2019-10-10
Eftersnack
Färjestads lagkapten Linus Johansson börjar komma igång på allvar, mot Leksand blev det två mål.
– Skönt, två mål brukar jag inte göra under matcherna men det är kul, bra för självförtroendet, säger Linus.

Det var full fart mellan Färjestad och Leksand, böljande hockey och massor med målchanser åt båda håll.
– Det var svängigt och väldigt underhållande, lite mellan hopp och förtvivlan hela tiden, ler Linus Johansson.
– De inledde aggressivt men vi svarade upp bra, tycker jag och vårt powerplay är grymt bra.
FBK fick två raka powerplay och skapade mängder med lägen och till slut small det när Michael Lindqvist skickade in 1-0. Leksand vände dock till 1-2 innan första perioden var över.
– De var effektiva med, gjorde mål på sina chanser, men om de var bättre i första så var vi klart bättre i andra och tredje, tycker FBK-kaptenen.
Jo, nog var det så, FBK tryckte ner motståndarna och fick utdelning, det blev 6-4 till slut efter att Linus själv gjort både 5-3 och 6-4 i slutperioden.
– Skönt, två mål brukar jag inte göra under matcherna men det är kul, bra för självförtroendet.

Hur ser du på din egen insats efter nio omgångar?
– Tyckte att det började bra mot Örebro men sen kändes det lite tyngre, precis som för laget, blev mer kriga, säger Linus.
– Men nu senast mot Oskarshamn, borta mot München i tisdags och idag har det kännts mycket, mycket bättre.
– Hittat ett bra spel med "Åsa" (Per Åslund) och (Victor) Ejdsell, vi blir tunga att möta. Att spela med de två som är stora och starka så ger det situationer där jag har mitt kontor framför mål, vi kommer att producera mer i vår kedja.
FBK-kaptenen tycker att Per Åslund är en underskattad spelare.
– Ja, han är fantastiskt bra, borde få rubriker till höger och vänster, säger han.
– Han är otroligt bra, gör allt, mål, passningar och offrar sig. Väldigt lätt att spela med, en ynnest att spela med honom!

Poängmässigt har det blivit 4 mål och 1 assist på nio matcher för Linus.
– Tittar jag tillbaka på mina tidigare säsonger så har jag aldrig gjort femton poäng i början av säsongen, jag är mer en dieselmotor och kommer igång allt eftersom, ler han.
Och han spår en positiv utveckling för laget.
– Allt är inte klart nu och allting känns inte perfekt, det ska det inte göra. Det är en lång process under säsongen och till slut sitter allt, hoppas jag.