Färjestad ny serieetta efter 3-0 mot Luleå
Publicerad: 2019-03-12
Matchreferat
Färjestad BK - Luleå HF 3-0 (1-0, 1-0, 1-0). Med ett mål i varje period kunde FBK vinna "seriefinalen" och gå förbi Luleå i tabellen. Ny seriettan spelade grymt disciplinerat, visade effektivitet och Markus Svensson vann målvaktsmatchen mot Joel Lassinantti.

Första perioden

Bortalaget Luleå inledde bäst och Petter Emanuelsson hade en styrning i högerstolpen redan efter 28 sekunder. Robin Kovacs fick nästa chans men nu räddade Markus Svensson i hemmamålet.
Färjestad åt sig in i matchen efter fem minutersspel och började skapa målchanser. Det var framför allt Joakim Nygård och oskar Steen som var framme men Joel Lassinanti i Luleåmålet räddade.
i fjortonde minuten kom 1-0 och det var Daniel Viksten som lyfte på klubban för Joonas Jalvanti på anfallsblå. Viksten avancerade in och vid höger tekningspunkt snärtade han iväg pucken upp i första krysset bakom Lassinantti!
Luleå fick periodens enda numerära överläge men det spelade FBK bort på ett bra sätt, främst genom Oskar Steen och Gustav Rydahl.
Det var 1-0 in i paus efter 11-5 i skott.

Andra perioden

Det var jämnt spelmässigt första minuterna men sen fick Luleå till ett långt anfall i den femte minuten men avsluten gick tätt utanför målramen.
FBK fick sitt första numerära överläge och hade ett par chanser genom Michael Lindqvist och Oskar Steen men Luleåmålvakten räddade.
I noinde minuten gjorde Jack Connolly en inbrytning mot mål men Svensson i FBK-kassen höll tätt. Efter detta hade FBK några bra minuter med bra fart, rörlighet och passningsspel och man testade Lassinantti ordentligt. I tolfte minuten sköt Johan Ivarsson från blålinjen, Lassinantti halvräddade men pucken stutsade ut på bladet för Carl Jakobsson som enkelt skickade in pucken efter 11:41!
FBK fick ett nytt powerplay men utan resultat. Luleå fick också chansen med en man mer och man bombarderade FBK-målet men Markus Svensson storspelade. I slutminuten fick Robin Kovacs ett friläge för Luleå men Svensson räddade i sidled på ett lysande sätt.

Tredje perioden

Luleå försökte gå på offensiven men FBK försvarade sig effektivt och höll motståndarna på utsidan. Gästerna drog på sig en utvisning och den blev kostsam. Joakim Nygård frispelades elegant av Johan Ryno (i PP!) och avslutade distinkt vid vänsterstolpen, precis över benskyddet på Lassinantti. 3-0 efter 5:32 och jubel i en fullsatt Löfbergs Arena (8250 åskådare)!.
Luleå var lite frustrerade och drog på sig ytterligare utvisning som man dock redde ut. I tolfte minuten var Petter Emanuelsson nära en reducering men pucken tog i stolpen.
Trots alla försök från gästerna spelade FBK av matchen på ett effektivt sätt och med tre poäng tog man sig förbi Luleå i tabellen och leder nu serien med två poäng inför sista omgången.