Johansson: En förlust som svider
Publicerad: 2019-12-28
Eftersnack
Det var säsongens halsduksmatch, och det skapade en häftig inramning från introt och hela matchen igenom. Att då inte kunna besvara det med en vinst kändes bittert enligt Martin Johansson.
– En besvikelse med jättemycket folk på läktarna, bra drag och de bjuder upp. Det svider att inte kunna ge dem en vinst, säger Johansson med en suck.

Apropå stämning ,så var det en dämpad stämning i Färjestads omklädningsrum efter matchen. Man hade oavgjort inför sista perioden, men det räckte inte hela vägen för FBK.
– Jag tycker att vi spelar bra i två perioder, i tredje perioden känner jag att vi tappar initiativ och hamnar på hälarna. Jag känner att att vi inte hade det där sista trycket så att vi kunde jaga ikapp. säger Martin Johansson.
– Det kändes riktigt bra i första och andra perioden, det är en bra match från båda lagens sida. Det känns bra, sen tappar vi farten och kan inte få fast puckarna och skapa långa anfall.

Är det något som Luleå gör bra, eller är något ni gör mindre bra?

– De är serieledarna och de har släppt in minst mål i hela ligan, så det är inte så att vi möter ett skitlag. Men det känns mer som att det är vi, som av någon anledning, tappar vår takt och vår fart mer än att det är de som är skickliga.

Matcherna mellan Färjestad och Luleå är ofta täta och jämna, så även denna gång, vilket gör att det är små marginaler som avgör. Det var inför matchen ettan mot tvåan i SHL som möttes, och ingen var intresserad av att bjuda den andre på något.
– Det är två bra lag, två kompakta lag. Det är i stort sett individuella prestationer, eller misstag som gör att de man får till riktigt klara chanser. Och vi har ett gäng klara chanser där vi kan få dit pucken tycker jag, men vi saknar det där sista för att göra målen, säger Johansson.

Med en match kvar för året, borta mot Skellefteå, innan 2020 rivstartar 2 januari med match mot Linköping så vill man nu avsluta året bra. Även om det i praktiken bara skiljer en omgång mellan matcherna.
– Det är klart att man vill avsluta året på ett bra sätt. Men det är ju många matcher kvar och mycket att spela om. Men man vill ju avsluta 2019 på ett bra sätt helt klart, det här var ju inte vad vi ville ha. Att få en förlust på hemmaplan, där vi har varit starka hela säsongen. En besvikelse med jättemycket folk på läktarna, bra drag och de bjuder upp. Det svider att inte kunna ge dem en vinst, suckar Johansson.

Ja, vad säger du om inramningen idag?

– Det var fantastiskt därute, synd att inte kunna ge tillbaka en vinst när det är ett sånt jävla drag på läktarna. Det var riktigt maffigt att åka in på isen och se alla halsdukar, det var gåshud och som sagt riktigt mäktigt.

Som sagt det är tätt mellan matcherna och nu är Johansson och övriga att ladda om och sikta in sig på årsavslutningen i Skellefteå.

Webredaktör Johan Älverstad