Holm hjälte i straffläggningen
Publicerad: 2020-12-03
Eftersnack
Färjestads målvakt Arvid Holm stod för en riktigt stabil insats hemma mot Skellefteå. I straffläggningen var han omutbar och räddade alla tre straffarna från Skellefteå.
– Det var skönt, jag hade bra tålamod på alla tre och läser av dem ganska bra, säger Holm.

Färjestad fick slita för att plocka med sig två poäng mot Skellefteå.
– De är jobbiga att möta, de är alltid på hugget och så har de lite spets också, tycker Arvid Holm.
FBK hade med sig 3-1 inför tredje perioden och Skellefteå pressade på hårt i stora delar av slutperioden. En riktig anstormning?
– Inte så grov, tycker, jag, de hade nån turstuds bakom mål och sen fick de in en till, det är tråkigt, säger FBK-målvakten.

Matchen gick till straffar och där stängde Holm igen helt, trots att det var stora namn som Joakim Lindström, Oscar Möller och Jonathan Berggren som var straffläggare.
– Det var skönt, jag hade bra tålamod på alla tre och läser av dem ganska bra, säger FBK´s 22-årige burväktare.
– Möller var väl ganska tydlig med vad han skulle göra, han skulle gå på bortre så det var bara att stänga av så mycket man kunde.

Victor Ejdsell satte FBK´s enda straff och stod därmed för det matchvinnande målet.

Hur nöjd är du med din insats ikväll?
– Nja, så där, vi ska ha tre poäng när vi har 3-1 i sista, säger han.
– Men vi tar två poäng och får vara nöjda med det.

Hur nöjd är du med din säsong så långt?
– Spelet har varit där men jag skulle kanske viljat ha nån mer vinst i protokollet, tycker han.
Å andra sidan har väl han väl spelat lite grann som laget i övrigt, som målvakt är man oerhört beroende av att ha ett starkt försvar framför sig.
– Ja, målvaktsspelet och försvarsspelet går ju hand i hand, så är det.