Säsongens sista seriematch
Publicerad: 2020-03-12
inför match
Idag spelas omgång 52, säsongens sista. Det blir dock en omgång olik alla andra då den kommer att spelas i tomma arenor.

– För oss gäller det att fokusera på det vi kan och ska göra, nämligen spela en hockeymatch, säger Johan Pennerborn.

Det blir hursomhelst en dag olik andra. Att åka till Växjö för en hockeymatch är vä det som kan ses som det normala idag. Men att göra det inför tomma läktare blir såklart en annorlunda upplevelse.
– Egentligen inte. Vi har alla spelat matcher utan publik under våra år inom hockeyn, men inte på seniornivå. Jag har sagt tidigare att vi ska kunna prestera oavsett hur många som sitter på läktaren, menar Pennerborn.

Men lite annorlunda lär det väl ändå kännas idag?

– Det kommer det. Men vi i laget kan bara fokusera på det vi kan påverka, och det gör vi. Det är en match där mycket står på spel för oss. Vi vill spela till oss en plats i Champions Hockey League, vi vill sluta på en plats i tabellen som ger oss hemmafördel i en kvartsfinal. Det är den sportsliga biten av dagen så att säga. Resten av besluten tas långt över våra huvuden, säger Pennerborn.

Den planerade charterflygningen byts även den ut.
– Det blåser väldigt mycket i byarna i södra Sverige och vi vill inte riskera att inte kunna landa. Därför snabbar vi på rutinerna nu på förmiddagen och hoppar på bussen istället.

Matchen spelas i Vida Arena med start klockan 19:00. Den sänds på Cmore Live3