Olofssons målshow, 5(!) mål mot Växjö!
Publicerad: 2020-03-12
Eftersnack
Jesper Olofsson hade stor uppvisning mot Växjö. Han satte 1-0 redan efter 22 sekunder och sen rullade det bokstavligen på. Det blev 5(!) mål från "Jeppes" klubba i 7-4-segern.
– Lite sjukt, faktiskt, inte ofta det händer, ler han.

Färjestad mötte Växjö borta i sista omgången och behövde en seger för att skaffa sig hemmafördel i slutspelet. Jesper Olofsson såg, nästan på egen hand, till att säkra andraplatsen då de andra resultaten gick FBK´s väg. "Jeppe" stod nämligen för fem av målen i 7-4-segern, så här minns han dem.
0-1 (00:22).
– Snyggt spel av (Aleksi) Mustonen och Albert (Johansson), jag kände tidigt att det var läge att gå och få pucken, säger han.
– Det var bara att våga dribbla och pucken gick in.
0-2 (05:06).
– Det var en styrning där pucken träffade långt ut på bladet och ställde målvakten.
0-3 (07:08).
– Vi hade powerplay och jag kom in mellan backarna, bara att sikta och skjuta!
0-4 (18:58).
– En spelvändning där vi kom tre mot två, (Oskar) Bäck spelade ut till mig på högersidan och sen gick han in mot mål ihop med backen och skymde. Det var bara att åka in och skjuta.
2-7 (55:47).
– Nytt powerplaymål, bra pass från "Lilliz" (Marcus Nilsson), det gick ganska fort och det var bara att skjuta.

Fem mål i samma match?
– Lite sjukt, faktiskt, inte ofta det händer, ler "Jeppe".
Att den hårdskjutande FBK-forwarden är stekhet är ingen underdrift, han har nu gjort 8 mål på de 3 senaste matcherna!
– Jag har varit jäkligt spelsugen efter att jag varit sjuk och missade tre matcher, säger han.
– Har väl hämtat ikapp lite från tidigare under säsongen…
Olofsson kom därmed upp i 17 fullträffar under säsongen.
– Samma som förra säsongen, minns han.

I dessa coronavirustider spelades sista omgången i SHL utan publik. Hur upplevde du det som spelare?
– Klart det var märkbart, de spelade introt och ingen publik som hördes, en märklig situation, säger 27-åringen.
– Väl på isen, när man spelade tänkte man inte så mycket på det men när man satt i båset, vid avblåsningar och mål märktes det, såklart.

Eftersom SHL senarelagt slutspelet blir det ett långt uppehåll för Färjestad innan det är dags för kvartsfinal.
– Vi tar 3-4 fyra dagars ledigt över helgen först innan vi tränar igen.

Uppehållet kan vara en fördel för FBK som får gott om tid att rehabilitera skadade spelare och bli kvitt sjukdom som härjat i laget senaste tiden.
sen får vi se om coronaviruset ställer till det ännu mer eller inte.
– Det är svåra bedömningar och vi måste ju följa myndigheternas beslut, konstaterar "Jeppe" klokt.