Första målet på hemmaplan för Albert Johansson
Publicerad: 2020-02-20
Eftersnack
Unge backtalangen Albert Johansson tar för sig mer och mer, mot Frölunda kom första SHL-målet på hemmaplan.
– Pucken studsade ut ganska perfekt så det var bara att nypa till, den satt rätt bra, ler Albert som fick se pucken gå in i högerkrysset.

Toppmatch hemma i Löfbergs Arena mot Frölunda inför nästa 8.000 åskådare på läktarna. Ett utmärkt tillfälle att stänka in sitt första hemmamål för Albert Johansson, Färjestads unge backtalang.
Färjestad hade ett långt anfall där formationen med Victor Ejdsell, Linus Johansson och Per Åslund snurrade friskt med Frölundaspelarna. Backkollegan Vojtec Mozik sköt från högersidan och Niklas Rubin i Frölundamålet lämnade retur ut till andra sidan.
– Det passar bra med första målet på hemmaplan mot just Frölunda i en sån här match.
Målet var hans andra i SHL, det första kom borta mot HV71 på straff i en match som förlorades med 4-8.
– Lite roligare att göra mål hemma i en match vi vinner, ler 19-åringen.

Vad säger du om matchen som helhet?
– De är skickliga när de får längd på sina anfall, när de får snurr. Men jag tycker att vi håller dem bra på utsidan i första, säger Albert.
– Andra perioden tycker jag att vi gör riktigt bra, vi är det bättre laget i den perioden.
Vad sa ni inför tredje med 3-1-ledning?
– Vi pratade om att fortsätta att spela men att tänka på att spela enkelt, att vara nöjd med att göra det lätta ibland.
FBK gjorde exakt så och när Daniel Viksten och Jesper Olofsson ökat på till 5-1 blev det 5-2 till slut efter en sen Frölundareducering.
– Vi kontrollerar matchen bra i sextio minuter och det ska vi ta med oss. En av de bättre matcherna defensivt, tycker inte att de har så många farliga chanser, det är mest skott utifrån, tycker Albert.
– En riktigt bra laginsats, man kan inte vinna hockeymatcher med poängspelare bara utan vi gör det som lag.

Albert har tidigare spelat mest med Jonathon Blum men ikväll hade han Vojtec Mozik som backpartner. Vad innebär det för dig?
– Inte så stor skillnad, Mozik är också rightare och snackar mycket, det funkar bra med båda, säger han.
Den unge talangen spelar moget och är iskall med pucken, inte minst i egen zon trots att motståndarna är nära.
– Ja, är väl nåt jag har i mig, ler han.
Hur är det som 19-åring spela mot stjärnor som Joel Lundqvist?
– Gäller att spela smart, jag vet ju att han är starkare än mig, det gäller att vara smartare i de olika situationerna. Jag har ju alltid varit liten när jag spelat hockey så jag har jobbat mycket med att vrida på huvudet och ha koll.

En grymt underhållande match för publiken, hur upplevde du det som spelare?
– Grymt kul att spela, mycket böljande spel och inget lag fick stopp på motståndarna i mittzon, det blir väl så med så många skickliga spelare på isen.