Färjestad föll tungt i Jönköping
Publicerad: 2020-01-28
Matchreferat
HV71 - Färjestad BK 8-4 (2-1, 4-1, 2-2). Efter en godkänd första period rasade FBK´s försvarsspel ihop i den andra. FBK gjorde man ett bra försök i tredje, Per Åslund var väldigt nära en 5-6-reducering men forceringen sprack och HV satte ytterligare två puckar, i tom målbur.

Första perioden

Matchen inleddes i högt tempo och det var målchanser åt båda hållen redan från början. HV´s Joakim Andersson fick ett friläge nära Markus Svensson i FBK-målet och han räddade med benskyddet.
Efter två minuter spelade Martin Johansson upp till Oskar Bäck vid blålinjen. Bäck styrde pucken förbi båda HV-backarna och fick fritt nära mål där han kallt sprätte upp pucken i vänsterkrysset.0-1 efter 2:06!
Hemmalaget fick matchens första powerplay och kvitterade. Flera snabba passningar gav Alexander Bergström mycket nät att skjuta på och pucken satt i nätet innan FBK-målvakten hann över i sidled.
I nionde minuten tog Linus Johansson fart, åkte upp på vänsterkanten och sköt men pucken tog i ribban.
Efter elva minuter kom istället 2-1 för HV när Jesper Williamsson pricksköt från höger tekningscirkel. Pucke satt i vänsterkruýsset bakom en skymd Svensson i FBK-kassen.
FBK fick chansen med en man mer i fjortonde minuten men utan resultat. Båda lagen skapade en del del målchanser men 2-1 stod sig perioden ut.

Andra perioden

Hemmalaget satte tonen för perioden direkt när Martin Thörnberg slänger in pucken mot mål och en skymd FBK-målvakt får se pucken passera in i mål mellan benen.
I sjätte minuten fick HV nytt powerplay och Johannes Kinnvall sköt in 4-1-pucken från liten vinkel.
Färjestad tog timeout men den hjälpte bara tillfälligt, det var hemmalaget som dominerade.
I tionde minuten fick Gustav Rydahl ett straffslag som han tog hand om själv men Hugo Alnefelt räddade med klubbhandsken.
Istället kom 5-1 genom Johan Johnsson efter en retur efter 10:13.
Gustav Rydahl fick ett nytt friläge efter sexton minuter, hakades och fick ett nytt straffslag med sig. Unge backen Albert Johansson fick chansen och han var kylig när han väntade ut HV-målvakten och tryckte in pucken mellan plock och benskydd. 5-2! Glädjen blev kortvarig då HV´s Bergström tryckte in sitt andra mål i matchen i powerplay till 6-2.

Tredje perioden

FBK bytte målvakt och Arvid Holm kom in istället för Svensson. Redan efter 15 sekunder åkte Gustav Rydahl på en huvudtackling av Christoffer Törngren som fick matchstraff. och Rydahl utgick från matchen.
Långt powerplay för FBK som dock inte gav någon utdelning. Linus Arnesson var närmast med ett stolpskott.
I tionde minuten kom ändå 6-3-reduceringen då backen Sebastian Erixons skott trillade in bakom en skymd HV-målvakt.
målet gav ny energi åt FBK som nu dominerade spelet mot ett plötsligt stillstående HV.
Med knappt fyra minuter kvar fick FBK powerplay och det dröjde bara sex sekunder innan Jonathon Blums backskott singlade in i mål via Per Åslunds klubba.
HV var nu stillastående och riktigt darriga i sitt spel, FBK var nära nytt mål när Per Åslund fick friläge men Alnefelt räddade.
FBK plockade ut målvakten men det straffade sig dubbelt, Thörnberg och Williamsson kunde spika slutresultatet till hela 8-4 innan slutsignalen ljöd.