Daniel Viksten mot nya rekord
Publicerad: 2021-03-06
Eftersnack
Sur strafförlust nere i Malmö där Färjestad fick med sig en poäng efter straffar.
– Men idag tycker jag att vi gör en bra match, säger Daniel Viksten som gjorde FBK´s två första mål.

Det var besviket i Färjestad i torsdags när man föll hemma mot Linköping med 2-5. Men dagens strafförlust borta mot Malmö (3-4) sved nog ännu värre.
– I torsdags var det ingen bra insats från vår sida men idag tycker jag att vi gör en bra match, säger Daniel Viksten.
Det började bra för ett laddat FBK som tog ledningen efter drygt fyra minuter. Målskytt: Daniel Viksten!
– Starkt jobb av (Jacob) Peterson nere i hörnet mot tre Malmöspelare, sen fint pass från (Victor) Ejdsell, jag fick nästan tom kasse.
Viksten hade mycket nät att skjuta på för Ejdsells passning vid första stolpen fick Oscar Alsenfelt att gå åt fel håll.

Viksten gjorde även 2-1-målet i tredje perioden, i powerplay. Men det var inget vanligt PP-mål utan en egen uppåkning.
– Fint pass från Forsbacka (Jakob Forsbacka Karlsson) och bra att deras forward gick på min fint. Sen var det bara att skjuta och det var skönt att den gick in, säger Viksten.
FBK-forwarden kom med fart in i anfallszonen och vickade lite på kroppen, lurade sin motståndare och kunde hur säkert som helst dra upp pucken i vänsterkrysset, riktigt snyggt!

Färjestad hade dock, trots ganska rejält spelövertag, svårt att stänga matchen och Malmö kvitterade tre gånger om.
– Mmm, det var bara 30 sekunder kvar när 3-3 kom, säger Viksten.
Ponthus Westerholms kvitteringspuck gick dessutom stolpe-stolpe-in, turligt för Malmö men det grinar lite emot för FBK just nu.

FBK slarvade lite under matchen, precis som senast mot Linköping, och det gav både målchanser och mål för Malmö, men Viksten ser det inte riktigt på samma sätt.
– Nej, idag försöker vi spela oss ur situationerna och det ska vi fortsätta med, det kommer ge resultat i längden, säger 31-åringen.
Malmö avgjorde sen i straffläggningen och det som borde varit tre poäng med hem till Karlstad blev bara en ynka pinne.
– Men idag äger vi matchen spelmässigt, det ska vi ta med oss, vi var ändå bara 30 sekunder ifrån en seger.

Viksten går mot ett poängmässigt personbästa den här säsongen som heter duga. Dagens två mål innebär att han ligger 6:a i SHL´s totala poängliga med 41 poäng (21 mål och 20 assist). Hans gamla rekord från Örebro säsongen 2015/2016 (37 poäng, 17+20) är krossat och då återstår det ändå sex omgångar.
– Kul men jag har inget fokus alls på mina egna poäng, det som gäller är att laget vinner!