Strömstad Hockey Classic byter spelort
Publicerad: 2022-06-14
Försäsong
Den populära försäsongsturneringen Strömstad Hockey Classic meddelade idag att man tvingas byta spelort efter ett ammoniakläckage i hallen i Skee utanför Strömstad.
 Matcherna kommer nu istället att spelas i Norge, i närliggande Halden.

Förutom Färjestad deltar också Leksand och Frölunda i turneringen. Lagen kommer fortsatt att ha sin bas i Strömstad, men får nu en restid på en halvtimme till Halden på andra sidan Svinesundsbron.
– Detta är vi mycket ledsna för och framför allt för Lions Hockeys skull. Men för att turneringen skall överleva och vi inte vill ha ett uppehåll på ett år så har vi arbetat fram ett mycket bra alternativ, säger eldsjälen Daniel Olofsson från Strömstad Hockey Classic via turneringens Facebooksida.

Tillsammans med norska laget Comet Elite har nu arrangörerna kommit överens om att matcherna istället spelas i Haldens Ishall.
– Vi är oerhört glada att dom tagit emot oss på så kort varsel. Vi är helt övertygade om att det kommer bli den folkfest det alltid brukar bli. Halden ishall är fantastiskt fin och vi känner att vi vänt något väldigt negativt till något att se fram emot, avslutar Olofsson.

Biljetter till matcherna i Halden kommer inom kort att släppas via Comets hemsida. Hallen i Halden är betydligt större än den i Skee och tar enligt uppgift emot 2 200 sittande åskådare.
Halden är också en historiskt tung plats i den Norsk-Svenska historien. Det var här, vid Fredrikstens fästning, den svenske kungen Karl XII’s dagar tog sitt slut den 30 november 1718. Ett fälttåg som för övrigt startade i Strömstad.

Halden ligger c:a 20 mil från Karlstad med en beräknad restid på 2,5 timme.