Nye Aleksi Mustonen in i hetluften direkt
Publicerad: 2020-02-14
Eftersnack
Nyförvärvet Aleksi Mustonen anlände till Karlstad igår kväll och kastades in i hetluften direkt ikväll hemma mot Skellefteå.
– Lite nervöst att komma till ett nytt lag i en ny liga men det är ändå bara hockey, ler 24-åringen.

Det har varit ett stressigt dygn för Aleksi Mustonen. Igår blev det klart att han ska ansluta till Färjestad och spela resten av säsongen i den grönvita dräkten. Han anlände till Karlstad på kvällen och efter en lättare matchvärmning var det dags att kastas rätt in i hetluften hemma mot Skellefteå.
Hur kändes det inför debuten?
– Lite nervöst att komma till ett nytt lag i en ny liga men det är ändå bara hockey, samma spel, ler han.

Aleksi presenterades inför nästan 8000 åskådare som siste spelare i lineup och publiken tog emot nyförvärvet på bästa sätt. Skillnad mot Finland?
– Coolt, hemma hade vi kanske 3500 på läktarna och här var det 8000 så visst är det skillnad.
Med så minimala förberedelser, hur kändes det att spela?
– Kände mig trött efter första perioden men det blev bättre i den andra och tredje perioden, säger han.
– Det var tufft men väldigt roligt att spela här, det är snabbare spel men jag gillar spelet här.
Aleksi spelade med Finska landslaget så sent som förra helgen i Beijer Hockey Games.
Vad tycker du själv att du har för styrkor?
– Min skridskoåkning, spelet i offensiv zon och att ha mycket puck, säger Aleksi.
24-åringen visade upp en del av sitt register mot Skellefteå, han är snabb och teknisk och kommer att göra stor nytta när han kommit in mer i laget och spelet. Han tyckte att debuten gick ok för egen del, det blev 20 byten och drygt 14 minuters istid. Han matchades också hårt i tredje perioden när FBK jagade reducering.
Första perioden blev dock avgörande.
– Skellefteå är ett bra lag som gillar att pressa hårt men vi måste vara bättre redo för det.
Du själv kan också bättre?
– Ja, självklart, det här vara bara första matchen, det kommer att vara mycket bättre redan imorgon, lovar han.

Aleksi kom själv igår kväll till Karlstad men om en vecka blir det lite lättare även på det personliga planet.
– Ja, flickvännen kommer hit då, ler han.