"Sebbe" Erixons sköna dubbel
Publicerad: 2019-10-10
Eftersnack
Att Färjestad har en sprudlande offensiv vet vi redan men även backarna är med i målproduktionen. Mot Leksand tryckte Sebastian Erixon in två puckar när man vann med 6-4.
– Ibland får man hitta tillfällen att följa med upp, ler han.

Det är inte så ofta som en back blir tvåmålsskytt men mot Leksand tryckte Färjestadsbacken Sebastian Erixon in två puckar.
– Ibland får man hitta tillfällen att följa med upp, ler han.
– Bra om vi backar kan göra lite växlingar med forwards och stöka till det lite för dem.
Vad säger du om dina mål som betydde kvitteringar till 2-2 och 3-3?
– På första målet sköt "Arne" (Linus Arnesson) och pucken studsade ut till mig och jag försökte bara få pucken mot mål och den gick in efter isen, minns "Sebbe".
– På andra målet försökte jag stå som bortre kille och väntade bara på att Linkan skulle passa. Ville skjuta högt på första stolpen och det gick ju bra.
Det var prickskytte och pucken satt stenhårt och högt vid högra stolpen.

Efterföljande 4-3 var viktigt då Marcus "Lilliz" Nilsson i friläge fintade dragning men kyligt la in pucken mellan benen på målvakten med 2,2 sekunder kvar till paus.
– Otroligt viktigt, en liten punka för dem, såklart, säger "Sebbe".
– Kall där "Lilliz", alltså, jag har lärt han lite, skrattar han.

I tredje gjorde Linus Johansson både 5-3 och 6-4 och FBK tog sin tredje raka seger.
– Vi har ett fantastiskt powerplay och vet att vi kan vända hockeymatcher, säger FBK-backen som redan ser fram mot nästa match borta mot HV71 på lördag.
– Tight spelschema nu så det gäller att förbereda sig varje dag, avslutar han.