Svag inledning fällde Färjestad
Publicerad: 2020-10-27
Eftersnack
0-3 efter första perioden satte Färjestad i en jobbig sits.
– Vi fick väl en tuff start, 0-1 på straff, sen tar de över helt och hållet, absolut inte ok från vår sida, säger lagkaptenen Sebastian Erixon.

Färjestad fick en jobbig start på matchen, 0-1 efter 2:19, och hela 0-3 på tavlan efter första tjugo minuterna.
– Första perioden är inte alls bra, inte alls så som vi vill komma ut, vi var lite passiva och inte riktigt samlade, kändes det som.
FBK kom ut som ett annat lag till andra perioden.
– Vi skulle försöka vara lite rakare i andra, får 3-1 och 3-2, gör en match av det, säger "Sebbe".
– Vi fick mer fart, fick ner pucken djupt och fick mer tid i anfallszonen. Det är så vi måste starta matcherna.

Med ett måls underläge fanns ändå ett visst hopp om poäng.
– Ja, vi sa att vi skulle ge det en chans i tredje, ett skott så är det 3-3 men så fick de 2-4 direkt efter 30 sekunder, suckar han.
– Vi fick lite pyspunka där, blev lite väl lång uppförsbacke för oss igen.

Avslutningen på matchen gav absolut inga skönhetspoäng för Färjestads del med två matchstraff. Först Per Åslund för en tackling bakifrån, sen en slashing av Martin Johansson.
Låg det frustration bakom, Per och Martin är ju rutinerade spelare som inte brukar stå för såna grejer?
– Det blir så ibland att man kanske vill för mycket och så blir det fel istället, spekulerar "Sebbe".
– Men jag har inte sett situationerna riktigt så jag vill egentligen inte uttala mig.

På lördag möter man Malmö borta i sista matchen före landslagsuppehållet.
– Vi förlorade här hemma (2-4) så vi ska ha revansch och ta en vinst innan uppehållet, avslutar FBK-kaptenen.