Jesse Virtanen härförare mot Djurgården
Publicerad: 2021-01-28
Eftersnack
Färjestad gjorde en mycket bra match borta mot Djurgården och vann med 3-0. Hela laget stod för en stark insats men backen Jesse Virtanen stack ut, han dominerade på isen både defensivt och offensivt.
– Enkelt att spela bra när hela laget spelar bra, säger Jesse ödmjukt.

Färjestadsbacken Jesse Virtanen är lagets stora stjärna på backsidan och borta mot Djurgården visade han varför. Jesse spelade näst intill prickfritt i defensiven och offensivt var han med i framspelningarna till alla tre FBK-målen när man vann med 3-0 på Hovet.
– En riktigt bra bortamatch från vår sida, säger Jesse.
– Bra spel defensivt och hårt jobb av hela laget, hårt jobb lönar sig och resultaten kommer när vi spelar lite enklare.
FBk dominerade spelmässigt och hade tre puckar i målramen i första perioden. I andra kom 1-0 (Jacob Peterson) och 2-0 (Daniel Viksten), båda med Jesse som framspelare. Han fick sin tredje poäng i matchen då Martin Johansson spikade slutresultatet till 3-0 i tom kasse på slutet.
– Alltid kul med poäng men viktigast att laget vinner, säger FBK-backen.

Var det här din bästa match för säsongen?

– Kanske, enkelt att spela bra när hela laget spelar bra, säger han ödmjukt.

Två raka segrar efter en hel rad förluster, vad har hänt?

– En bra fråga men vi har jobbat väldigt hårt, pratat mycket och efter en seger kommer självförtroende, säger den rutinerade 29-åringen.
– Skönt att vi äntligen gjorde ett mål i powerplay, också.
Jo, FBK har inte gjort något mål i numeärt överläge sen senast man mötte Djurgården - på annadagen på andra sidan nyår. En evighet sen i hockeysammanhang.

Målvakten Henrik Haukeland gjorde en kanonmatch mellan stolparna.
– Ja, han var riktigt bra idag med några stora räddningar, berömmer Jesse.

Nu är det bara att fortsätta på samma spår mot Örebro på lördag?

– Exakt, Örebro är ett bra lag men om vi spelar som idag har vi en bra chans att vinna.

Jesse Virtanen ligger på 20:e plats i SHL´s poängliga med 26 poäng (6 mål + 20 assist) men är 4:a bland backarna. I FBK´s interna poängliga har han bara Daniel Viksten framför sig på 34 poäng (16+18).