Backmål 1: Johan Ivarsson
Publicerad: 2018-11-24
Eftersnack
Det var doldisarna som klev fram i hemmamatchen mot Frölunda. Johan Ivarsson är en defensiv bjässe men idag stänkte han in 1-0-pucken i första perioden.
– Kul att göra mål, kul att vinna framför allt, säger FBK-backen.

I täta, intensiva matcher som mot Frölunda är det en klar fördel att göra första målet, att ta kommandot målmässigt. Färjestad tog ledningen genom defensive backbjässen Johan Ivarsson, en något ovan målskytt, hans andra mål för säsongen.
– Kul att göra mål, kul att vinna framför allt, säger Johan. – Jättebra passning av Oskar (Steen) som trots att de är fyra, fem gubbar runt pucken tittade upp och lyckas skicka in pucken till mig.
FBK-backen hade en stor, fri isyta i mitten och åkte inåt i banan för att skjuta.
– Jag såg att Calle (Jakobsson) kämpade för att slå sin gubbe in mot mål.
Du väntade tills skymningen kom?
– Nja, det vill jag inte säga, jag är inte snabbare än så, skrattar han.
– Vilken puck som helst över benskyddet går i mål med en så bra skymning.

Theodor Lennström satte 2-0 i andra perioden innan Frölunda kunde reducera sex minuter in på den tredje. FBK hade två frilägen och två ramträffar men gjorde inte mål och det blev spännande på slutet.
– Ja, det blev ju det, vi blev kanske lite för heta och gjorde inte klart grunderna som gjorde att vi ledde med 2-0. Då blir man straffad av ett så bra lag.
Men trots reduceringen så gav inte FBK bort initiativet i matchen, man tillät inte gästerna att skapa speciellt mycket.
– 2-1-målet blev ett wakeup call för oss, det var mycket kvar och vi måste spela hela matchen, säger 23-åringen.
FBK drog på sig en utvisning med 5:45 kvar och man befarade det värsta mot ett av SHL´s bästa lag i powerplay men FBK släppte knappt in dem i anfallszonen.
– Vi stod upp bra i mittzonen och på vår egen blålinje och fick dem att dem att ta svåra beslut, att försöka göra en gubbe.
Inte ens när Frölunda spelade sex mot fem sista två minuterna kändes det oroligt.
– Jag tycker att vi spelade bra, höll dem på utsidan och spelade aggressivt när vi skulle och boxar ut när vi skulle boxa ut.
Istället kunde FBK avgöra med 3-1 i tom kasse på slutet.

Vad var skillnaden mot igår när ni förlorade med 1-4 i Göteborg?
– Vi kommer ut betydligt bättre än igår, vi får matchen precis dit vi vill och har 2-0 inför den tredje perioden, säger Johan.
– Tycker att vi spelar bra ikväll, släpper bara in ett mål mot Frölunda, en jättebra match av oss.

I tredje perioden när det blev lite grinigt mellan lagen hade han lite snack i ett spelavbrott med Frölundastjärnan Ryan Lasch. Ville du göra ett frimärke i sargen med honom, eller? – Nja, jag hade inget ont att säga till honom, jag sa att han var deras tuffaste spelare, han körde ju över Bibic häromveckan.
Han föll väldigt lätt i första perioden när Sebastian Erixon blev utvisad för en liten knuff?
– Äh, det var nog felslipade skridskor bara, ler FBK-backen.

De har en skön distans till sin idrott, hockeyspelarna.

Webredakt Hans-Göran Bäckström