Markus Svensson rena väggen i toppmötet
Publicerad: 2019-03-12
Eftersnack
Luleås målvakt Joel Lassinantti har bäst siffror sett över hela säsongen men i toppmötet mellan Färjestad och serieledande Luleå vanns målvaktsmatchen klart av FBK-målvakten Markus Svensson.
– Vi spelar ett jättedisciplinerat försvarsspel och vi offrar oss hela matchen, säger Markus.

Färjestad visar storform inför slutspelet när man vann mot serieledande Luleå med 3-0. Man är effektiva framåt och har två kanonmålvakter i Markus Svensson och Adam Werner. Mot Luleå var det Svensson som vaktade målet och efter en strålande insats höll han säsongens femte nolla i det som kallades för seriefinalen.
– En fantastisk laginsats hela matchen, vi kommer ut och tar kommandot. Vi spelar ett jättedisciplinerat försvarsspel och vi offrar oss hela matchen, säger Svensson.
– Nollan är inte så viktig, viktigast att vinna hockeymatcher och spelar vi som idag är vi svåra att slå.
Luleå har seriens bästa målvakt i Joel Lassinantti sett till all statistik men kvällens målvaktsmatch gick solklart i Markus Svenssons favör efter en ny toppinsats och en smula tur med ett par stolpträffar.
– Klart jag hade medstuds på några situationer men vi skapade också många chanser framåt, en riktigt bra match från vår sida, säger Svensson.
– Alla köper vårt spel och all gör det på ett uppoffrande sätt.

Nu går ni för serieseger på torsdag hemma mot Djurgården?
– Klart det blir en viktig match på torsdag, om jag inte har helt fel så har vi allt i egna händer. Vinner vi serien så har vi hemmaplansfördel i slutspelet.
Faktum är att det räcker med en poäng mot Djurgården förutsatt att Luleå tar full pott i sin sista seriematch hemma mot Växjö. Tappar Luleå en poäng eller mer i sin match är seriesegern klar för FBK oavsett resultat mot Djurgården.

Privat går familjen Svensson i väntans tider, det väntade barnet har gått över tiden med några dagar vilket har gjort att Markus inte följt med på lagets bortamatcher senaste tiden.
– Det funkar bra att spela på hemmaplan, vi hade ett snack hemma idag och allt verkade lugnt före matchen, berättar den blivande pappan som har mobiltelefonen bredvid sig i omklädningsrummet, redo att åka så fort det ringer.
– Hoppas barnet kommer innan slutspelet kommer, avslutar han med ett leende.