Nygård: – Starkt att komma tillbaka efter 0-2.
Publicerad: 2021-10-02
Eftersnack
En som tände till lite extra med storpubliken var Joakim Nygård som skapade massor med chanser mot Leksand. Frilägen, skott i stolpen, fixade en straff och räddade slutligen poängen åt Färjestad med sitt 3-3-mål.
– Har känt mig pigg sista två matcherna, känns som att det blir bättre och bättre, säger Nygård.

Kedjan med Jacob de la Rose som center mellan snabbskrinnarna Joakim Nygård och Daniel Viksten börjar komma igång ordentligt.

Men det har varit mycket stolpe ut hittills, många ramträffar?

– Ja, jag tror att vi hade två (i stolpen) i idag men till slut lossnar det. Så länge vi skapar chanser så. Vi började lite halvknackigt men har blivit bättre och bättre. I början skapade vi bara chanser på kontringar men vi är puckskickliga alla tre och ska kunna få lite längd på anfallen genom att använda varandra bättre.

I första perioden träffade Nygård högerstolpen efter femton minuter och de la Rose den vänstra ett par minuter senare.
I andra perioden fixade Nygård fram en straff efter att åkt sig fri och blivit hakad. De hade ett riktigt långt byte i benen där Leksand tryckt på ordentligt innan Nygård fick chansen att sticka iväg mot sitt friläge.

Där sög det rejält i benen?

– Ja, där var jag trött kan jag säga, ler Nygård lite snett.
– Sen hörde jag publiken också, fick väl en liten adrenalinkick där, bara att titta framåt och köra.
Michael Lindqvist satte den efterföljande straffen och det var kvitterat till 2-2.

Joakim Nygård räddade en poäng för Färjestad när han skickade in 3-3-pucken mitt i tredje perioden efter en brilliant passning från Markus "Lilliz" Nilsson. I powerplay kunde "Lilliz" ta in pucken i anfallszonen på vänsterkanten, titta upp och se att Nygård kom på bortre stolpen i enorm fart. Passningen var perfekt, Nygård sträckte fram klubban och bara styrde in den bakom Kasimir Kaskisuo. (Se bilden ovan).
Det var f ö Nygårds andra mål för säsongen.

Det var inte långt ifrån ett segermål för er på slutet.

– Viksten hade ett läge på slutet och "Limpan" (Linus Johansson) ett jätteläge med 20 sekunder kvar.

Matchen gick till förlängning och där avgjorde Leksand.

Vad fattades idag?

– Lite små misstag här och där och aggressiviteten i försvarsspelet i stort, vi blev tillbakatryckta och hade svårt att lätta på trycket, det finns saker som är bra och det finns saker vi kan bli bättre på, analyserar Nygård.
– Vi krigar på bra men vi låter dem att mölja över oss så vi blir lite trötta i vissa sekvenser.
– Överlag tycker jag att det är en ganska jämn match, vi skapar lägen för att vinna på slutet. Ändå starkt att komma tillbaka efter 0-2.

Ni hade en grym publik i ryggen.

– Jättehäftigt, det var gåshud, fantastiskt att ha publiken tillbaka!

Publiken betyder en hel del, alltså?

– Ja, det är väldigt stor skillnad. Adrenalinkicken kommer mycket enklare.
– Vi var förberedda på att det skulla vara ett jäkla tryck men visst kan man bli lite övertänd, åka lite för mycket och bli lite trött.

Du skapade väldigt mycket idag.

– Har känt mig pigg sista två matcherna, känns som att det blir bättre och bättre.

Och det berömda suset i publiken när du sätter fart?

– Mmmm, det hör jag, ler 28-åringen.
– Speciellt när straffen kom, hörde publiken och då var det bara att köra.