Färjestad fortsätter segerraden på hemmaplan
Publicerad: 2022-04-22
Semifinal 4
Färjestad BK - Rögle BK 6-2 (2-0, 2-2, 2-0).
Hemmalaget inledde bäst och gick upp till en 3-0-ledning i andra perioden. Efter ett FBK-matchstraff kunde Rögle reducera till 3-2 men Victor Ejdsell styra in 4-2 före andra pausen. När Adam Ginning pangade in 5-2 efter 4:30 i den tredje kändes det som spiken i kistan. Ejdsell avslutade med 6-2 i tom kasse.

Första perioden

Färjestad tog hand om taktpinnen från start och Joakim Nygård var nära ett ledningsmål efter en minuts spel men han fick inte riktig trägg på pucken från Gustav Rydahl.
Hemmalaget fortsatte framåt och efter 2:23 sprack nollan då Patrik Lundh spelade ut till Adam Ginning som bröt in mot mål. Christoffer Rifalk räddade men returen hamnade hos Pontus Widerström som enkelt skyfflade in 1-0.
Det var spel mot ett mål (nästan) och skotten var 7-1 efter halva perioden. I elfte mnuten fick FBK ett powerplay där Jesse Virtanen sköt och Rifalk räddade. Joakim Nygård sköt inte på returen utan rundade målburen och spelade upp till Marcus Nilsson som fick mycket nät att sikta på när Röglemålvakten var bortspelad. 2-0 efter 11:57!
Hemmalaget fick fler utvisningar med sig och hade spel 5 mot 3 i nästan en och en halv minut men Rifalk spikade igen. Rögle hade ett par halvchanser i perioden, Dominik Furch räddade den vassaste med benskyddet på Dennis Everbergs öppna läge.

Andra perioden

Mellanakten blev en orgie av utvisningar och båda lagen utnyttjade sina chanser väl.
3-0 (3:50) Skott Albert Johansson och returen i mål av Daniel Viksten (spel 5/4).
Patrik Lundh drog på sig ett matchstraff efter 5:39 och fem minuters PP för Rögle.
3-1 (7:55) Anton Bengtsson trycker upp en retur från nära håll. (spel 5/4).
3-2 (10:27) Adam Tambellini med sitt patenterade direktskott (spel 5/3).
4-2 (16:57) Albert Johansson sköt och Victor Ejdsell styr upp pucken i vänstra krysset (spel 5/4).
Färjestad var nära att spä på sin ledning i slutsekunderna men Rifalk räddade starkt.

Tredje perioden

Redan efter 33 sekunder fick Rögle en straff efter Samuel Jonsson friläge. Straffläggaren Adam Tambellini förökte dra en backhandsfint men Furch täckte med plockhandsken.
Rögle försökte gå på offensiven men hade svårt att skapa något hetare i chansväg.
När FBK fick en spelvändning i femte minuten fick Adam Ginning passningen på högersidan. FBK-backen klippte till med ett tungt slagskott som satt som en strut i nätet, 5-2!

Luften gick ur Rögle en aning och hemmalaget kunde effektivt spela på sin klara ledning. Joakim Nygård var nära att öka på med pucken tog i kryssribban hos Rifalk.
Rögle plockade målvakten med knappa sex minuter kvar och det straffade sig direkt då Victor Ejdsell satte 6-2 i tom kasse.

En odiskutabel hemmaseger där Färjestad var det klart bättre laget sett över sextio minuter.
FBK leder därmed semifinalserien med 3-1 och kan bli finalklara i Ängelholm på söndag.