FBK vände och vann mot Växjö
Publicerad: 2019-09-19
Färjestad BK - Växjö LH 4-2 (0-2, 2-0, 2-0). FBK var illa ute i början av matchen och Växjö gick upp till 0-2. Hemmalaget kvitterade till 2-2 i den andra, kom ut starkt i den tredje och vände till en viktig 4-2-seger.

Första perioden

Det var två försiktiga lag första minuterna där defensiven kändes viktigast. Växjö tog ett litet grepp rent spelmässigt men inga heta målchanser förrän FBK kom två mot en i mitten av perioden. Michael Linqvists passning över till Victor Ejdsell kom lite fel och pucken smet utanför.
I tolfte minuten fick Växjö matchens första powerplay och de spräckte målnollan. Roman Horak tryckte in pucken via Markus Svensson och med knapp styrfart åkte över mållinjen till 0-1.
Gästerna förde nu spelet och hade flera långa anfall. FBK drog på sig en ny utvisning i slutminuten. Växjö visade upp ett effektivt spel och Martin Lundberg kunde från nära håll trycka in 0-2 med bara 15 sekunder kvar.

Andra perioden

I tredje minuten fick FBK sitt första powerplay och då kom reduceringen. Michael Lindqvist vann pucken bakom mål och spelade smart över på andra sidan där Johan Ryno stod helt ensam. Ryno siktade och pricksköt in pucken över Victor Fasths högra benskydd.
Spelmässigt böljade det åt båda hållen men det var Växjö som skapade de hetaste lägena och Markus Svensson höll kvar FBK i matchen med flera riktiga prakträddningar.
Med fyra minuter kvar fick hemmalaget ett nytt numerärt överläge och när Växjö precis blev fulltaliga kom utdelningen. Vicktor Ejdsell spelade ut till Ville Leskinen på vänstersidan. Leskinen tvekade inte utan skickade in kvitteringspucken ur lite vinkel. Det var hans första mål i FBK-tröjan.

Tredje perioden

FBK höjde tempot och tog tag i spelet. Man fick en utvisning med sig och nu var det Växjömålvakten Fasth som räddade sitt lag.
I spel fem mot fem hade Växjö ett fint läge att återta ledningen men Emil Pettersson sköt utanför.

Matchen stod och vägde när FBK vann en tekning i trettonde minuten. Pucken gick bakåt till backen Linus Arnesson som fick på en riktig kanon och pucken borrade sig in i högerkrysset. 3-2 och FBK hade vänt efter Arnessons första mål för FBK.
I sextonde minuten drog Växjö på sig en utvisning och samtidigt snackade Brendan Shinnimin till ytterligare en tvåa och FBK fick spela fem mot tre. Det dröjde bara 24 sekunder så kunde Per Åslund trycka in sin egen retur nära målet och det var 4-2.
Växjö försökte på slutet med utplockad målvakt men FBK höll tätt.

Det såg tungt ut efter första perioden men Färjestad visade moral och stort hjärta när man vände till seger med 4-2. Markus Svensson mycket bra i målet, Jens Westin stark i defensiven och Gustav Rydahl rena loket i offensiven. Viktigt också att Ville Leskinen äntligen fick spräcka målnollan i grönvita tröjan.