FBK förlorade toppmötet i Luleå
Publicerad: 2020-02-22
Matchreferat
Luleå HF - Färjestad BK 4-1 (1-0, 1-0, 2-1). FBK gjorde i långa stycken en bra match borta mot serieettan men saknade effektiviteten. Luleå satte 2-0 i andra perioden, en period där FBK vann skotten med hela15-3. Daniel Viksten spräckte nollan i tredje perioden i powerplay men Luleå fick in både 3-1 och 4-1 på slutet.

Första perioden

Som vanligt mot Luleå var det tätt, intensivt och chansfattigt då båda lagen höll varandra på utsidan.
Färjestad fick första numerära överläget men hade bara ett bra skott från Daniel Viksten men hemmamålvakten Joel Lassinantti räddade.
Hemmalaget fick nästa powerplay, Petter Emanuelsson hade ett närskott som Markus Svensson i FBK-målet styrde bort.
I femtonde minuten gjorde Linus Johansson en fin uppåkning och passade till Vojtec Mozik men FBK-backens direktskott räddades.
Efter 15:56 spräcktes målnollan i matchen då Petter Emanauelsson tog ett varv i FBK-zonen och skickade in pucken mot mål. trissan singlade in bakom en helt skymd FBK-målvakt och det var 1-0.
Muniten senare var det nära utökad ledning i röran framför FBK-målet men skotten täcktes bort av FBK-spelare.

Andra perioden

Färjestad tog tag i spelet och jagade kvittering, Luleå tvingades att slå icingpuckar flera gånger.
När hemmalaget fick iväg sitt första skott på mål i perioden så kom 2-0, Isac Brännström stod nära mål och hade inga problem att skjuta in pucken förbi Svensson efter 8:23.
FBK fick ett gyllende läge att reducera med spel fem mot tre i dryga minuten men Lassinantti gjorde att par otroliga räddningar på Per Åslunds och Daniel Vikstens avslut.
Andra halvan på peroiden blev en enda lång bortapress. Men trots hela 15-3(!) i skott på mål i FBK-favör lyckades man inte få in pucken, Luleåmålvakten Joel Lassinantti räddade tveklöst sitt lag i mittperioden, det kunde lika gärna varit oavgjort.

Tredje perioden

Luleå hade nog ett välbehövligt snack om defensivt spel och spelade väldigt effektivt på sin tvåmålsledning i tredje. FBK hade några halvchanser men missade målet.
Luleå tog över spelet efter fem minuter och var närmare att öka på sin ledning än FBK var en reducering.
Men efter en hemmautvisning kom äntligen reduceringen för FBK, det var givetvis passningsgeniet Marcus Nilsson som spelade över till Daniel Viksten och hans direktskott satt vid första stolpen där Lassinantti inte hann täppa till ordentligt. 2-1 med drygt halva perioden kvar att spela!
FBK drog på sig en onödig utvisning men klarade av det bra men man förlorade viktiga minuter.
Luleå avgjorde istället matchen med 3:12 kvar när Petter Emanuelsson gjorde sitt andra mål i matchen.
FBK tog timeout med två minuter kvar, plockade målvakten 20 sekunder senare men det slutade med 1-4 i tom kasse.

Färjestad gjorde i långa stycken en riktigt bra match borta mot serieettan men man saknade rätta effektiviteten, målchanser saknades inte, framför allt i andra perioden när man spelade ut Luleå och vann skotten med 15-3.