Oskar Steen har lyft på allvar
Publicerad: 2018-10-20
Eftersnack
Oskar Steen kom fram som talangfull 17-åring i Färjestad och har spelat 119 matcher i SHL Men det är inte förrän nu under sin tredje säsong som ordinarie i A-laget som det där riktiga lyftet har kommit.
– Jag tar smartare beslut och har fått självförtroende, säger Oskar efter 4-3-segern mot Djurgården.

Oskar Steen, Fabian Zetterlund och Gustav Rydahl har varit en ledande formation senaste tiden i Färjestad och i matchen mot Djurgården var det inget undantag. I 4-3-segern gjorde Oskar Steen det avgörande målet när hans skott efter 9:56 i tredje period gick in. Ett mål som var av det annorlunda slaget.
– Den trillade in på nåt sätt, de ville tydligen skjuva in den själva, skrattar han.
– Jag tog mig in mot "slottet", "Lilliz" (Marcus Nilsson) är väldigt bra på att finna instick och fick igenom pucken mellan klubbor och skridskor. Jag sköt men såg inte direkt var pucken tog vägen men såg sen att de fick in den själva i mål.
Vi låter det vara osagt om det var backen Olle Alsing eller målvakten Adam Reidebórn som stötte in pucken, se bilden ovan.

Ni gör en ny, stark laginsats?
– Ja, i första perioden är vi mycket bättre och i andra hade vi många lägen vi borde sätta dit, säger Oskar.
Ni var värda mer än 1-1 efter två spelade perioder?
– Ja, absolut, vi gör det stundtals väldigt bra.

Det kändes avgjort efter ditt 4-1-mål men det blev jobbigt för FBK sista minuterna?
– De satte allt på ett kort och vi tog onödiga utvisningar, vi borde inte sätta oss i den sitsen, tycker han.
– Vi ska kunna göra det bättre, vi är inte nöjda med att släppa in två mål på slutet.
Djurgården plockade ut målvakten redan med knappa nio minuter kvar för att spela sex mot fyra i powerplay. Sen åkte DIF-målvakten ut och in i perioder och DIF gjorde 4-2 med 3:19 kvar och även 4-3 men då återstod det bara tre sekunder av matchen.

– Känns skönt att kunna slå Linköping och Djurgården på hemmaplan, det visar att vi är starka mot topplagen. Det är ju i toppen vi själva vill vara, konstaterar 20-åringen som trots sin ungdom gjorde sin 119:e SHL-match ikväll.
Efter debuten som 17-åring spåddes Oskar en lysande framtid men senaste säsongerna har inte inneburit det där riktiga lyftet på isen. Men denna säsong har det lyft på allvar för både honom och hela formationen. Vad tror du att det beror på?
– Man tar sig till mål oftare, tar smartare beslut, har fått mer självförtroende och pucken stutsar in som den kanske inte gjorde tidigare, säger Oskar.
Tyvärr blev Fabian Zetterlund skadad redan i första perioden.
– Inte så kul, vi vill ha honom i våran line men "Lilliz" gjorde det bra när han kom in istället för "Fabbe".
– Vi får hoppas att skadan inte var allvarlig utan att han snart är tillbaka.