Andreas är peppad inför nya uppdraget
Publicerad: 2019-01-04
Junior
Förändringen i J20’s ledarstab gjordes och in kom, kanske något oväntat, Andreas Johansson.
– Ja, det kom som en överraskning, men jag är jättepeppad inför uppdraget, säger han.

Andreas Johansson, Hoforskillen som fick sitt stora genombrott i Färjestad en gång i tiden, har varit ute på en rejäl hockeyresa. Med spel i SHL, NHL, Schweiz och Ryssland finns det många erfarenheter i bagaget. Erfarenheter som han tagit med sig in i sin ledarroll där han haft såväl Färjestad, Södertälje, HV 71 och Modo som uppdragsgivare. Nu är han tillbaka på ”brottsplatsen” igen och han är sugen på att ta hand om J20-killarna och vägleda dom efter bästa förmåga.
– Det ska bli, eller rättare sagt, det är jättekul att vara med i svängen igen. Jag hade faktiskt inte en tanke på att hoppa på ett hockeyjobb just nu, men livet har lärt mig att man aldrig ska stänga några dörrar. När Färjestad hörde av sig så blev jag riktigt sugen igen, säger han.

Tränarnamnet Andreas Johansson har då och då varit en källa för rubriker. Något som han är väl medveten om, men som han inte vill lägga någon större fokus på.
– Nej, så är det. Jag vet att det sagts och skrivits en massa om mig, men jag kan väl säga som så…att man inte ska tro allt som sägs eller skrivs. Däremot så har väl allt surr lärt mig ett och annat, så är det ju.

Vad blir skillnaden att utbilda juniorer kontra att träna ett seniorlag, tror du?

– Det är bra att du säger utbilda, för det är det som gäller i juniorhockeyn. Man ska veta det att just J20-åren är kanske de tuffaste åren i ens hockeyliv, framförallt det sista. Där är det mycket att fundera på - tar jag plats i a-laget, ska jag försöka få ett jobb i en allsvensk klubb, ska jag ta chansen utomlands osv. Det är massor att ta ställning till gällande hockeyn. Lägg sedan till att du ska slutföra dina studier. Att kombinera det med långa resor, träningar och allt det som hör till är en tuff sits för killarna, säger Andreas.

Med sonen Wilson i laget har han ganska bra koll på hur han och killarna mår.
– Med tanke på det jag sade så kan det ju vara dagar där man vet att det är ett slitet gäng mat träffar till träning. Då gäller det att bryta av med något annat. Det måste vara kul att komma till rinken om man ska kunna prestera.

Andreas har ännu inte coachat laget i match utan det har varit mycket träning sedan han kom in i bilden.
– Just för den delen var det ju bra att det skedde när det gjorde det. Nu får man en större möjlighet att kanske justera det som inte funkat tidigare. Vi fokuserar nu på fortsättningsserien och ska ta oss till slutspel bakvägen. Det är inget annat att välja på.

Och första möjligheten till resultat är nu till helgen då det bjuds en hemmadubbel. Södertälje på lördag 13:00 i Löfbergs Arena följs upp med ett möte med Karlskrona i Löfbergs Ice Arena på söndag 13:15.
– Det ska bli kul att se vad vi kan åstadkomma, avslutar Johansson.