Pennan: – Deras effektivitet var sylvass!
Publicerad: 2018-11-23
Eftersnack
Frölunda gick upp till 2-0-ledning redan efter 4:18 och Färjestad fick jaga från start.
– Vi räknade bort oss två gånger, sen fick vi jaga resten av matchen, säger FBK-tränaren Johan Pennerborn.

Färjestad hamnade i snabbt 0-2-underläge borta mot Frölunda.
– Det är tufft med 0-2 i SHL, konstaterar FBK-tränaren Johan Pennerborn kallt efter matchen.
– Vi gick bom två gånger i egen zon, räknar bort oss och deras effektivitet var sylvass.
Sen repade FBK mod och började mer spela hockey som vi är vana att se med aggressiv press och mycket skridskoåkning.
– Ja, efter första fem-sex minuterna i första äter vi oss in i matchen och i andra perioden spelar vi riktigt bra och reducerar, säger Pennerborn.
– Vi skulle kanske haft en kvittering innan andra perioden var över.
Jo, FBK vann skotten med 12-3 i andra och borde nog gjort något mer mål, chanser saknades inte.
I tredje peridoen gjorde Frölunda 3-1 redan efter 1:23 och det sänkte energin hos FBK.
– Ja, det målet kom lite för tidigt, medger "Pennan".

Förra veckan vände FBK tre matcher från underläge till seger i antingen förlängningen eller efter straffar.
– Då spelade vi inte så bra men kämpade oss till seger ändå.
Mot Frölunda var det spelmässigt bra långa stunder men det saknades lite i effektiviteten.
– Spelmässigt gör vi en ganska bra bortamatch, tycker FBK-tränaren som fick se FBK leda skottstatistiken med hela 24-9 efter två perioder.

FBK´s bästa formation var utan tvekan den med Linus Johansson, Joakim Nygård och Jesper Olofsson. De skapade stor oreda i Frölundas försvarszon gång efter annan.
– De har varit en stark enhet för oss under en längre tid.
"Pennan" gav också extra beröm till målskytten Martin Johansson.
– En av hans bästa matcher i höst!
Även Carl Jakobsson fick beröm.
– Han tog för sig på ett bra sätt!
Michael Lindqvist hade mest istid av alla FBK-forwards efter två spelade perioder och stod för framspelningen till Johanssons mål.
– "Linkan" visar att han kommer att bli väldigt nyttig för oss framöver, han är klok, har ett bra spelsinne och jobbar stenhårt, berömmer "Pennan".

Ny match mot just Frölunda redan på lördag, kl. 18:00 inför en fullsatt och kokande Löfbergs Arena.
– Bara att äta nu, åka buss hem och ladda för revansch imorgon! avslutar FBK-tränaren.