FBK vann efter förlängning mot Malmö
Publicerad: 2019-09-26
Matchreferat
Färjestad BK -Malmö Redhawks 4-3 (0-0, 1-2, 2-1, 1-0). Malmö tog ledningen tre gånger om men FBK kvitterade varje gång. Jesper Olofsson avgjorde sen för hemmalaget bara 14 sekunder in på förlängningen med ett snärtigt skott i högerkrysset.

Första perioden

Det var intensivt från start där FBK tog tag i spelet, första tretton minuterna var bra från hemmalagets sida. Man hade många avslut och Lars Volden i Malmömålet hade fullt upp med skotten från Per Åslund, Johan Ryno och Åslund igen.
I nionde minuten hade Carl Jakobsson en puck i stolpen och kort efter fick FBK en straff efter att Marcus Nilsson i friläge fick klubban bortslagen. Michael Lindqvist var straffläggare men hans skott räddades av Volden.

FBK fortsatte att rada upp chanser men fick inte in pucken. Malmö hade några sporadiska attacker men Markus Svensson i hemmakassen höll tätt.
Men när Malmö fick två raka powerplay under sista sex minuterna av perioden osade det hett runt FBK-målet, gästerna hade massor med avslut. Svensson höll dock tätt med god hjälp av ett uppoffrande försvar.

Andra perioden

Malmö kom ut med ett aggressivt spel, man mötte högt upp i banan och satte FBK i problem. Gästerna dominerade och FBK tog timeout i femte minuten.
Malmö skapade några riktigt långa anfall som sånär tog musten ur FBK som räddades av sin målvakt. Men när Malmö fick powerplay kom ledningsmålet genom Konstantin Komarek som tryckte in en retur.
Hemmalaget fick nästa numerära överläge och då kom kvitteringen. Jonathon Blum såg från blålinjen att Marcus Nilsson tog sig in mot mål och spelade pucken. Nilsson blev helt fri nära mål och tryckte distinkt upp pucken i nättaket, 1-1.

Efter kvitteringen bjöds publiken på en böljande hockey där lagen bytte chanser med varann. I sextonde minuten bjöd FBK-försvaret på taffligt spel i egen zon och en fri Max Görtz kunde skicka in 1-2-pucken bakom en chanslös Svensson.

Tredje perioden

FBK fick en bra start när Carl Jakobsson smällde in 2-2-pucken i högerkrysset efter 2:46.
Glädjen blev dock kortvarig för minuten senare kunde Frederik Storm sätta pucken till 2-3-ledning för Malmö.
FBK gick på ny kvitteringsjakt men hade det svårt mot ett intensivt och aggressivt Malmö som krympte både tid och ytor för hemmaspelarna.
FBK fick ett powerplay med drygt fyra minuter kvar och då kunde Jonathon Blum skjuta in pucken när Volden inte hann knipa igen benskydden.
På slutet var FBK nära att sätta ett segermål men Volden såg till att matchen gick till förlängning.

Förlängning

Det dröjde bara 14 sekunder innan Jesper Olofsson på egen hand åkte in i anfallszonen och smällde upp pucken i högerkrysset. 4-3 och två poäng till FBK!