Förlust borta mot Rögle
Publicerad: 2021-10-16
Matchreferat
Rögle BK - Färjestad BK 5-2 (3-1, 1-1, 1-0). Rögle dominerade inledningsperioden och tog ledningen med 3-1. FBK höjde sig rejält i den andra men det var ändå 4-2 inför sista perioden. Där drog FBK tidigt på sig ett matchstraff som Rögle utnyttjade till 5-2, vilket blev slutresultatet.

Första perioden

Rögle tog tag i spelet från start och 1-0 kom efter 2:18. Efter att ett backskott tagit i stolpen och sen studsat på Henrik Haukeland backskottet kunde Marco Kasper trycka in pucken bakom FBK-målvakten som trodde att han låg på trissan.
Hemmalaget dominerade rejält och Haukeland hade fullt upp. Lite överraskande kom därför 1-1 i mitten av perioden. Joakim Nygård fick pucken bakom målet, drog in framför målet och skickade in en backhandsisare vid bortre stolpen.
FBK jämnade ut spelet men drog på sig flera utvisningar och då kom 2-1 genom Adam Tambellini som fick på en riktig kanon upp i nättaket bakom en chanslös Haukeland.
Med två minuter kvar kom Rögle tre mot två och Adam Edström kunde trycka in 3-1 vid första stolpen då Haukeland inte hann över. Skotten var hela 14-3 och var talande för matchbilden.

Andra perioden

FBK kom ut på en mycket bättre sätt och Pontus Widerström fick iväg en kanon men pucken tog högst upp på högerstolpen redan i första bytet. FBK drog på sig en utvisning men redde ut sitt boxplay. Rögle drog på sig nästa tvåa och då ringde det. Daniel Viksten stod mitt i vänster tekningscirkel och pricksköt in pucken i översta maskan i det bortre krysset. 3-2!
Målet gav ytterligare energi åt gästerna som nu tog över spelmässigt. Tyvärr drog FBK på sig sin 5:e utvisning i matchen och Lukas Ekeståhl-Jonsson kunde prickskjuta in 4-2 i Haukelands plockkryss.
I trettonde minuten spelade Jesse Virtanen fram Daniel Viksten till ett friläge men Röglemålvakten Calle Clang räddade med benskyddet. Båda lagen skapade lägen under de avslutande minuterna av perioden men 4-2 stod sig efter 5-9 i skott i perioden.

Tredje perioden

Ett tidigt matchstraff på Victor Ejdsell förstörde alla chanser till poäng. Fem minuters powerplay innebar 5-2 från Anton Bengtsson efter 5:32.
När FBK blev fullt manskap på isen igen inleddes jakten på reducering. Man fick ett powerplay där Viksten och Virtanen hade lägena men Clang räddade.
Rögle hade bra kontroll på matchen och plockade säkert hem alla tre poängen.

Henrik Haukeland hade en mycket otacksam uppgift, stod för en rad fina räddningar och kan absolut inte lastas för förlusten.
FBK drog på sig hela 7x2 min. och 1x5 min. vilket var förödande då Rögle gjorde 3 av sina 5 mål i powerplay.