Arnesson: - Jag är här för att jag vill vinna
Publicerad: 2019-07-23
Sommarläsning
Från att ha varit en stabil back i Örebro under två säsonger vill nu Linus Arnesson växla upp en aning.

– Jag ville till Färjestad för att kunna bli en bättre hockeyspelare, säger han.

Linus Arnesson har en liten resa bakom sig. Från att ha representerat Djurgårdens IF på alla nivåer sedan U16 så skrev han inför säsongen 2014/15 på ett kontrakt med Boston Bruins organisation. Han spelade dock kvar säsongen i Djurgården och åkte till Boston efter att den svenska säsongen var avslutad.

Det blev ytterligare två säsonger i Providence (Bostons farmarlag) och när det utgående kontraktet var till ända hade Arnesson bestämt sig för att flytta hem.
– Hade haft strul med skador och ville helt enkelt åka hem och ta ett omtag på karriären. Det jag kände skulle vara viktigt var att få komma till en klubb som gav mig förtroende och där jag skulle ha chans till mycket istid. Den möjligheten fick jag i Örebro, säger han.

Han fick ett ”A” på tröjan redan första säsongen. Något som kom som en liten överraskning.
– Ja, jag hade ju inte jobbat med tränarna innan så det var lite överraskande. Men de såg väl något i hur jag tog mig an uppgiften och gillade det. Kul att få en så stor roll direkt.

Det blev två bra år i Örebro, även om han själv inte är helt nöjd med det första.
– Nej, hade högre krav på mig gällande poängproduktionen. Men spelet funkade bra och jag fick även spela i landslaget efter säsongen vilket stärkte mig inför den kommande säsongen. Då tycker jag att jag blev den tvåvägsback jag vill vara och fick även testa landslaget under säsongen.

Sedan är det ju som det är med bra spelare med utgående kontrakt. De får ögonen på sig och Linus Arnesson var inget undantag. En av klubbarna som visade intresse var Färjestad BK.
– Färjestad visade tidigt att de var ”på” och när en klubb av den kalibern kommer och knackar på dörren så är det såklart intressant. Det har hänt mycket i FBK på senare år och den nya resa man som klubb är inne i - den lockar att få vara en del av, säger han.

Med de senaste nytillskotten i Mozik och Blum ser backsidan solid ut. En backsida där det kommer att vara konkurrens om platserna.
– Det är sånt som sporrar. Man måste hela tiden vara på topp för man vet att det finns andra killar som vill ha din plats i laget. Men det är också så, att när det ställs höga krav inom gruppen, det är då man når framgång. Det går liksom inte att göra sig bekväm någonstans för då går det utför. Jag har ju kommit till Färjestad för att utveckla mig, men också för att ha chansen att vinna, säger han.

Med bara en vecka kvar till återsamling så ser Linus Arnesson fram emot att få sätta sig i bilen och rulla mot Karlstad igen.
– Vi har en lägenhet i Stockholm, jag och tjejen, så det är där vi har varit under sommaren. Men det börjar bli lite tradigt att träna barmark och att få rulla mot Karlstad i helgen för att möta upp gänget och få gå på is inom kort, ja det ska bli riktigt kul. Att det sedan är en liten startsträcka för oss som kommer nya är naturligt. Vi har ju tränat barmark ihop, men jag har ju ingen större koll på hur grabbarna är på isen så det blir lite som att börja om på nytt. Men det är en spännande månad som väntar helt klart, säger han.

En vecka som rent ismässigt startar upp på onsdag 31/7 då den officiella ispremiären står för dörren.
– Jag har hört att det var väldigt mycket folk på förra årets premiär. Hoppas det blir något liknande nästa vecka. Det vore ju jättekul, avslutar han.
{!A}

sommar2019