Skadeskjuten Ginning målskytt mot Djurgården
Publicerad: 2021-03-27
Eftersnack
Skott i ansiktet på träningen och några stygn igår men en gallerförsedd Adam Ginning var med i återstarten mot Djurgården. I tredje perioden gjorde han också det mycket viktiga 3-2-målet.
– Alltid kul att göra mål, det är det som det går ut på, säger Ginning.

Efter ett 18 dagar långt speluppehåll pga av Covid-19-smitta i Färjestad var det äntligen dags för en återstart, bortamatch mot Djurgården.
– Grymt kul att få spela match igen, säger backen Adam Ginning.
Hans egna förberedelser var kanske inte optimala då han fick ett skott i ansiktet igår på träningen och tvingades utgå.
– Pucken tog på kinden och jag fick sy några stygn men det kändes rätt ok att spela ändå, säger FBK-backen som fick spela med ett skyddsgaller på hjälmen.
Matchen mot Djurgården då?
– Det syndes vissa stunder att vi inte spelat på ett tag, säger han.
Jo, det var lite slarv och enkla misstag från många klubbor men något annat var heller inte att vänta efter ett så långt uppehåll där vissa spelare haft det jobbigt rent fysiskt och inte har fullt matchflås än.

Det var 2-2 inför den tredje perioden och Ginning var den som stod för det oerört viktiga 3-2-målet nästan åtta minuter in i perioden.
– Fick ett fint pass (från Olle Lycksell) och sköt men fick felträff, det blev en liten lobb nästan som lyckades leta sig in, ler FBK-backen som sköt från 5-6 meters håll.
Ginnings mål följdes av Victor Ejdsells 4-2 innan Daniel Viksten stängde matchen med sitt andra mål för dagen och spikade slutresultatet till 5-3.
– Starkt att vi kunde hitta en väg att vinna matchen med de förutsättningarna, tycker 21-åringen.

Den unge backen gör sin första säsong i FBK och har efter en tyngre höst gått från klarhet till klarhet.
– Jag håller med, det har gått bättre och bättre och jag har fått spela mycket ju längre säsongen gått.
Han har gjort 11 poäng, fördelat på 3 mål och 8 assist.
– När det gäller poäng hade jag inga förväntningar på poängproduktionen men det är alltid kul att göra mål, det är det som spelet går ut på, avslutar Ginning som sannolikt är gladast i hela SHL när han gjort mål.

Nu väntar ett späckat schema i serieavslutningen för FBK:
Måndag 29 mars Skellefteå (h)
Onsdag 31 mars Malmö (h)
Torsdag 1 april Brynäs (b)
Lördag 3 april Örebro (b)