Färjestad vann efter spännande avslutning
Publicerad: 2022-04-18
Semifinal 2
Färjestad BK - Rögle BK 2-1 (1-0, 0-1, 1-0).
Hemmalaget dominerade första två perioderna ganska kraftigt men det var "bara" 1-1 inför den tredje perioden. Det blev jämnt och spännande men med 2:27 kvar avgjorde Albert Johansson för FBK efter fint förarbete av Michael Lindqvist.

Första perioden

Det var högt tempo från start och Rögle fick ett tidigt numerärt överläge. FBK jobbade bort det på bästa sätt, släppte inte ett skott på mål. När Färjestad blev fulltaligt tog man över både spel- och chansmässigt. Bästa läget hade Albert Johansson som sköt och Marcus Nilsson som sånär slog in pucken sekunden senare. Efter drygt halva perioden var skotten 9-2!
Ledningsmålet kom efter 12:26 och det var riktigt snyggt. Joakim Nygård åkte in i anfallszonen och la en backhand bakåt till Per Åslund på vänstersidan. Åslund vände sig om och hans backhand hamnade hor Gustav Rydahl på bortre stolpen och han styrde upp 1-0 med en backhand.
FBK låg på för ytterligare mål, Linus Johansson sköt tätt utanför i femtonde minuten och Jesse Virtanen hade ett rykande skott i bytet efter. FBK fick också sitt första powerplay i hela semifinalserien i peridslutet men det var ganska tamt. 1-0 kunde ha varit mer efter en riktigt bra period.

Andra perioden

Färjestad fortsatte där man slutade första perioden, låg på högt och skapade chanser. Första halvan av perioden förlades spelmässigt nästan helt i Rögles försvarszon. Hemmalaget hade mycketvassare skridskoåkning och man vann därigenom alla andrapuckar. Joakim Nygård hade ett friläge i åttonde minuten men föll i avslutningsögonblicket.
Efter halva perioden började Rögle smälla på betydligt mer i närkamperna i ett försök att få ner farten på hemmalaget. FBK-målvakten Domink Furch fick något mer att göra men det var fortfarande hemmalaget som styrde och ställde.
Även om det var tämligen ologiskt så kom kvitteringen efter 18:18. Daniel Zaar fick pucken nära mål, vändesnabbt runt och lyfte upp pucken bakom en skymd Furch. 1-1 in till paus kunde/borde varit 3-1 eller 4-1.

Tredje perioden

Vi var omgående beredda att anteckna 1-2 i målkolumnen men Rögles Adam Tambellini missade pucken totalt när han hade helöppet mål.
Med 1-1 fortsatt på tavlan blev det betydligt tätare spel och färre målchanser men det var fortfarande FBK som skapade flest och bäst lägen.
Tiden tickade iväg och man började nästan tro på en förlängning men FBK ville annorlunda. Michael Lindqvist tog sig en rejäl rundtur runt Röglekasssen, tittade upp och spelade upp i mitten. Där kom Albert Johansson perfekt, klippte till för allt han hade och pucken satt stenhårt i nättaket bakom en skymd (Gustav Rydahl) Rifalk. 2-1 med 2:27 kvar!
Rögle satsade allt på slutet, spelade sex utespelare mot fem men FBK stod emot på bästa sätt och vann matchen.

Segern innebär 2-0 i matcher i semifinalen, nästa match spelas på onsdag i Ängelholm.