Nyströms första SHL-mål
Publicerad: 2021-10-14
Eftersnack
Färjestads 19-åriga backtalang Joel Nyström fick äntligen bli målskytt i SHL - i sin 36:e seriematch.
– Klart det är kul att göra första målet men det hade varit roligare om vi vunnit, säger Joel efter matchen.

Spelmässigt höjde sig Färjestad en hel del mot Oskarshamn, jämfört med tisdagsmatchen mot Djurgården.
– Mycket bättre idag med bättre passningsspel, bättre fart och bättre tävlande, säger Joel Nyström som ändå fick se gästerna vinna med 4-1.
– Vi gör en bra match egentligen men är inte tillräckligt effektiva, hockey handlar om att göra mål och det gör vi inte idag.
Några enkla misstag bakåt ikväll, misstag som blev extra kännbara när ni för en gångs skull inte hade effektiviteten framåt?
– Det gäller att vara noggranna hela tiden över hela banan, vi brukar göra mycket mål men det gör vi inte idag, då måste defensiven funka och det gör den kanske inte fullt ut idag, säger backtalangen.

En av de positiva sakerna i matchen var att Joel spräckte sin egen målnolla, hans första SHL-mål någonsin kom i mitten av den första perioden, i hans 36:e seriematch för FBK.

Berätta själv om målet.

– Bra pass från "Wiken", back-back, jag ser att det är mycket folk framför mål så jag slänger in den bara, studsar på nåt och går in, säger Joel.
– Skönt att se den gå in, har haft rätt många lägen tidigare.

Fick du pucken?

– Ja, jag fick den efter matchen.

Målet var kanske ingen större tröst när ni förlorade?

– Klart det är kul att göra första målet men det hade varit roligare om vi vunnit.

Färjestad hade absolut kunnat ta poäng ikväll för vassa målchanser saknades inte.
– Vi tar inte tillvara på målchanserna, då är det svårt att vinna, konstaterar 19-åringen som även berömde motståndarna.
– Oskarshamn är spelskickliga nerifrån egen zon och sätter sina chanser.

Joel, som spelat i FBK sen han var 6-7 år, är en ganska liten back men med bra teknik och mycket fin skridskoåkning.
– Han är grymt duktig, spelskicklig, är hård i kroppen och kan tackla folk, jag tycker att han tar steg för varje dag, säger backpartnern och FBK-kaptenen Mikael Wikstrand.

Han väger kanske lite lätt men har många verktyg i lådan?

– Nja, han använder spelsinnet och skridskoåkningen till sin fördel. Han löser situationerna för att han är så extremt spelskicklig och smart där ute.
– Jag försöker att ge lite småtips, han lyssnar och tar åt sig, han är en väldigt ödmjuk och go pôjk. Han är en av de mest lovande jag har spelat med, fantastiskt kul att vara med på den resan som han gör, säger "Wiken".

Hur är det att ha Wikstrand som backpartner, Joel?

– "Wiken" är jätteskicklig, snackar hela tiden på och utanför isen om hur vi ska spela. En av ligans bästa backar över hela banan och tycker att det funkar bättre och bättre för varje match. Det är jättekul att spela med honom!

Webredakt Hans-Göran Bäckström