FBK vann på straffar efter svängig match
Publicerad: 2021-01-30
Matchreferat
Färjestad BK - Örebro HK 4-3 (0-1, 2-0, 1-2, 0-0, 1-0). Örebro rivstartade och tog ledningen i tredje minuten. FBK dominerade rejält i andra perioden och vände till 2-1 efter mål av Jacob Nilsson och Per Åslund. I den tredje vände Örebro til 2-3 men Michael Lindqvist kvitterade till 3-3. Efter en mållös förlängning avgjorde FBK efter straffar. Haukeland stod för en makalös räddning och sen avgjorde Lindqvist med sitt andra raka mål.

Första perioden

Örebro tog tag i taktpinnen från start och dominerade spelmässigt. Man var aggressivare, tuffare i närkamperna och vann alla andrapuckar. FBK drog på sig en utvisning efter 2:37 och det tog bara 5 sekunder för gästerna att ta ledningen då Emil Larsson fick tom målbur efter att Henrik Haukeland räddat första skottet, 0-1.
FBK hängde inte med och tvingades ta timeout efter 8:42. Hemmalaget fick bättre fart i spelets alla moment och fick ett numerärt överläge i trettonde minuten. Man hade ett mycket bra spel i PP men inte den rätta turen. Michael Lindqvist sköt i ribban och kort efter prickade Per Åslund högerstolpen.
FBK dominerade minuterna efter sitt powerplay och hade ett antal lägen att kvittera. Ny hemmautvisning förstörde dock spelrytmen och det var 0-1 i puas efter 8-6 i skott.

Andra perioden

FBK inledde med ett resultatlöst poweply men fortsatte i spel 5 mot 5 med bättre fart, tyngd i spelet och dominerade spelmässigt.
Man skapade fler och fler chanser, Jonathon Blum kom fri från halvdistans i nionde minuten men Jhonas Enroth räddade.
I trettonde minuten kom FBK i ett flygande anfall där Michael Lindqvist på högerkanten släppte in pucken snett bakåt till Jacob Nilsson i mitten. Helt fri pricksköt Nilsson in 1-1-pucken i nättaket bakom en chanslös Enroth.
Drygt två minuter senare kom hemmalaget in ett nytt, blixtrande anfall där Nilsson agerade framspelare. Hans passning bakom ryggen ut till Per Åslund på högerkanten kom perfekt och Åslund sköt in pucken vid den bortre stolpen, möjligtvis med lite hjälp av en Örebrokluba. 2-1 och FBK hade vänt efter 15:12!
Hemmalaget radade upp lägen för ett tredje mål men fick nöja sig med 2-1 efter 13-5 i skott i perioden.
Jodå, Örebro hade också några lägen men Haukeland räddade allt.

Tredje perioden

Gästerna fick ett powerplay i tredje minuten och det utnyttjades av Robin Kovacs. Haukeland var helt skymd av en Örebrospelare och pucken satt på hans plocksida. 2-2 efter 3:10.
Spelet öppnade upp sig och det var full fart åt båda håll och fina målchanser åt båda håll.
Örebro tog ledningen efter en rörig situation framför FBK-målet där Daniel Muzito Bagenda efter flera stutsar kunde trycka in 2-3 efter 11:30.
FBK svarade minuten senare när Martin johansson fann Michael Lindqvist fri i mitten. "Linkan" tryckte in 3-3 och satte därmed punkt för sin långa måltorka.
Jacob Peterson hade ett jätteläge att avgöra med halvminuten kvar men Enroth räddade.

Förlängning

Båda lagen hade vassa lägen att avgöra men Haukeland och Enroth höll tätt.

Straffar

Efter fyra raka straffmissar drog Robin Kovacs bort FBK-målvakten men när han skulle lägga in pucken kom Haukeland tillbaka med en makalös plockräddning. Istället avgjorde Michael Lindqvist med ett distinkt skott vid högerstolpen. Bonuspoängen till FBK efter lite islossning för skyttekungen Lindqvist.