FBK vann svängig match i förlängningen
Publicerad: 2021-01-07
Matchreferat
Färjestad BK - Rögle BK 5-4 (0-1, 1-1, 3-2, 1-0). Det bjöds på svängig hockey mellan FBK och serieettan Rögle. Gästerna gick upp till en tvåmålsledning i andra perioden men hemmalaget vände till 4-2 i mitten av den tredje. Rögle hann dock kvittera innan ordinarie tid. I förlängningen avgjorde Jacob Nilsson efter ett friläge och vann bonuspoängen åt FBK.

Första perioden

Serieettan Rögle inledde bäst och man värmde upp Arvid Holm i FBK-målet med flera avslut.
FBK jämnade ut spelet efter några minuter och var nära att ta ledningen men Jesse Virtanens skott tog i högerstolpen.
FBK fick första numerära överläget och hade några bra avslut men Christoffer Rifalk i Röglekassen höll tätt.

Rögle fick nästa powerplay men FBK klarade av de två minuterna men hann inte mer än bli fulltaliga då Mattias Sjögren vallade in pucken bakifrån mållinjen, via Holm rygg och in i mål. 0-1 kom med ynka 7 sekunder kvar av perioden, inte helt orättvist då skotten var 5-13.

Andra perioden

FBK kom ut med betydligt högre fart och aggressivitet och satte Rögle under press, det var lite ombytta roller mot i första.
Hemmalaget hade flera lägen att få in en välförjänt kvittering när en omdiskuterad närkamp resulterade i matchstraff för Adam Ginning.

FBK hade bra koll på det numerära underläget länge och väl, Martin Johansson hade t o m ett friläge där han slashades vid avslutet utan domaråtgärd. Med 48 sekunder kvar kom 0-2 då Moritz Seider direktsköt och Holm inte kom rätt i sidledsföflyttningen.

När FBK blev fulltaliga fortsatte man jakten på mål med fortsatt aggressivt och frejdigt spel. Man fick ett powerplay med några minuter kvar och Jacob Nilsson hade nästan öppet mål men en Rögleklubba kom emellan.
I slutsekunderna kom ändå reduceringen så Röglemålvakten rensade en puck som träffade Martin Johansson. Olle Lycksell fick pucken och passade tillbaka till Johansson som tryckte in 1-2-pucken med 1.4 sekunder kvar av perioden. Ett ytterst välförtjänt mål.

Tredje perioden

Hemmalaget fortsatte jakten på mål och fick utdelning efter två minuter. Röglemålvakten stoppade pucken bakom egna målet åt egen spelare men Olle Lycksell kom från andra hållet, klev fram vid vänsterstolpen och lyfte fräckt upp 2-2-pucken högt innan Rifalk hunnit tillbaka.

Hemmalaget hade bra drag i spelet nu och det gav utdelning. FBK fick en spelvändning i sjunde minuten. Carl Jakobsson satte fart på vänsterkanten, tryckte sig framför Röglebacken och tryckte resolut upp pucken i första krysset. 3-2 och FBK hade vänt!

Rögle tog här timeout för att få ordning på spelet men det hjälpte inte, 4-2 kom bara minuten senare. Pär Åslund blev frispelad av Martin Johansson och skickade upp pucken i högerkrysset!

Rögle hade långt ifrån gett upp, 4-3-reduceringen kom efter 10:11 genom Olli Palola.
FBK fick ett numerärt överläge och hade chanser att stänga matchen men Rögle klarade av sitt boxplay. Väl fulltaliga fick gästerna en spelvändning och då tryckte Daniel Zaar in kvitteringen då Holm inte riktigt orkade hålla pucken.
Båda lagen gick för ett avgörande under ordinarie tid och frie Zaar var närmast med ett stolpskott.

Förlängning

Efter slarv av Röglebacken Eric Gelinas fick Jacob Nilsson ett friläge. Gelinas jagade och slog med klubban men Nilsson lyckades med en backhanddragning och fick pucken förbi Rifalk. 5-4 till FBK och bonuspoängen bärgad!