Färjestad vände och vann borta mot Brynäs
Publicerad: 2021-04-01
Matchreferat
Brynäs IF - Färjestad BK 1-4 (0-0, 1-1, 0-3). Brynäs tog ledningen i den andra perioden men Pontus Widerström kvitterade innan paus. I den tredje gjorde Jacob Peterson 1-2 efter 33 sekunder och Victor Ejdsell 1-3 i powerplay mitt i perioden. Jonathon Blum spikade slutresutatet till 1-4 med en puck i tom kasse i slutminuten.

Första perioden

Brynäs, vars existens i SHL står på spel, inledde bäst och hade några bra målchanser. Arvid Holm räddade skotten på mål och några puckar smet tätt utanför. Båda lagen fick chansen i numerärt överläge utan att skapa något farligt.
I mitten av perioden hade hemmsalagets Adam Pettersson och Noel Gunler fina lägen men Holm räddade det första med axeln medan det andra skottet smet utanför vänsterstolpen.
Efter tretton minuter fick FBK nästa powerplay och Albert Johansson var nära men pucken tog i stolpen. Daniel Viksten hade en vass uppåkning efter sjutton minuter men styrdes pvia Viktor Andréns klubbskaft in i vänsterstolpen. Det var mållöst men hemmalaget vann första perioden knappt på poäng.

Andra perioden

FBK inledde grymt bra och hade utmärkta lägen att ta ledningen. Victor Ejdsell fick ett friläge men Andrén räddade. FBK hade 6-0 i skott efter fem minuters spel. Lite ologiskt kom istället 1-0 för Brynäs när Simon Bertilsson fick sikta från halvdistans och sätta pucken i högerkrysset bakom en fullständigt skymd FBK-målvakt.
Målet gav energi till hemmalaget som tog hand om spelet och skapade flra vassa lägen. Långa anfall slet på FBK-spelarna som dock redde ut situationerna.
I sextonde minuten tog Pontus Widerström pucken nere i vänstra hörnet och bröt sig in mot mål. Han letade passning men när han kom in mot mål lyfte han upp pucken i nättaket vid första stolpen, ett riktigt klassmål!
Det blev riktigt irriterat på slutet då Oula Palve tacklade Olle Lycksell som blev liggande. FBK-forwarden verkade bli träffad i huvudet efter att han själv hamnat lågt men efter domaröverläggning lämnades händelsen utan åtgärd.

Tredje perioden

Färjestad fick en drömstart på perioden då Jacob Peterson, bakom mål, kunde valla in 1-2-pucken via Brynäsmålvaktens rygg redan efter 33 sekunder.
Brynäs måste ta en poäng i matchen för att ens få chansen på lördag att undvika kval blev lite darrigt efter målet. Hemmalaget drog på sig flera tämligen onödiga utvisningar och det straffade sig. Efter fint spel från Jacob Peterson och Martin Johansson blev Victor Ejdsell helt fri till höger om målet. FBK-kaptenen sköt direkt och pucken satt högt vid bortre stolpen. 1-3 efter 11:40!
Brynäs blev allt mer desperata ju längre perioden led och Arvid Holm i FBK-målet stod för några fina räddningar. Istället kunde Jonathon Blum avgöra i tom kasse på slutet och spika slutresultatet till 1-4.

Efter en jämn första period kunde FBK gasa på i de två sista och man fick till slut utdelning i den tredje perioden. Arvid Holm var väldigt bra i sitt målvaktsspel nu när han fick chansen.