Arvid Holm siktar mot toppen
Publicerad: 2020-06-17
porträtt
Han anlände förra säsongen som en ung lovande målvakt. Under vintern visade han att han var mer än det.

– Jag hade som mål att spela mycket, vilket jag också fick göra, säger Arvid Holm som nu ser fram emot sin andra säsong i Karlstad och Färjestad BK.

Likt alla andra tänker Arvid Holm tillbaka på slutspelet som aldrig blev av.
– Det kändes verkligen surt när vi alla kände att vi hade något bra på gång. Men det är som det är och det gäller att se framåt, säger han när vi tar en kopp kaffe i spelarpentryt efter onsdagens ispass.
{!A}

Det är en avslappnad ung man på andra sidan bordet. Han lyser av lycka och harmoni, vilket inte är så konstigt med tanke på det som hände i veckan. En av hans drömmar slog in då han skrev på ett NHL-kontrakt med Winnipeg Jets. Detta till trots blir han kvar i Färjestad den här säsongen.
– Det var ett krav jag hade för att jag skulle skriva på. Winnipeg har varit här på flertalet besök under vintern de är väldigt nöjda över hur vi sköter vår träning här. Och vem skulle inte vara nöjd när vi kanske har den bästa målvaktstränaren i Europa här i Färjestad, säger Arvid och syftar såklart på Maciej ”Masken” Szwoch.

– Han är väldigt värdefull för mig och han lär mig nya saker hela tiden. För att ta nästa kliv i min egen karriär så känns det inte som jag kan vara på ett bättre ställe än där jag är nu. Det var också en stor anledning till att jag bestämt ville vara kvar ytterligare en säsong, säger Holm.

Det är fler saker än ”Masken” som får den unge målvakten att vilja vara kvar. Han har även en stor tro på det lag som ska skapa ny historia.
– Det känns så bra. Det byts alltid ut folk i hockeyn efter en säsong, vilket det också gjort här. Men de som kommit in har från dag ett känts som om de varit här längre. Det är gott driv i alla och jag vill vara med på resan det här laget ska ut på. Jag vill vinna ett SM-guld och jag tror att jag har en stor chans att få göra det här i Färjestad, säger han.
{!B}

Det är inte bara hockeymässigt det blir annorlunda med ett NHL-kontrakt på fickan. Ekonomin blir ju även den aningen förändrad.
– Ja den gör ju det. Det är inte många år sedan man funderade på vad man skulle göra om man inte kunde livnära sig på hockeyn. Sen skriver man på ett papper och det börjar hända grejer på kontot. Det är en märklig känsla, helt klart. Det fina i det här är ju också att ersättningen som går tillbaka till svensk hockey också kommer att hjälpa min förra klubb Karlskrona. De trodde på mig och satsade på mig, så det känns skönt att kunna hjälpa till på det här sättet då de kommer att få en bra slant för att jag skrev på för Winnipeg. Hoppas att det kan hjälpa klubben med tanke på den situation de befinner sig i just nu, säger Holm.

Till skillnad från förra året vid samma tidpunkt är det ispass under veckorna. Något som faller Holm i smaken.
– Absolut! Dels är det ju kul att bryta av den traditionella försäsongsträningen, men också för att tidigt kunna se vad försäsongsträningen ger mig. Jag ser ju redan att jag är smidigare och vigare än jag var förra året vid den här tiden.

Hur lägger nu målvakter upp träningen med fystränarna?

– Vi kör med laget i det mesta de gör, men vi har också en anpassad del i träningen. Vi kör ju bland annat balett en gång i veckan.

Med dräkt och allt?

– Haha, ja självklart. Och sådana där skor också, skrattar han.

Nej, riktigt så roligt är det inte, men träningen i sig har varit bra.
– Det är ju andra rörelser för oss i målet än för de som spelar där ute. Baletten är ett bra moment för oss när det kommer till smidigheten.

Sommaren står för dörren och en hemmasommar väntar för Arvid Holm.
– Vi kör den här veckan och lite nästa, sedan är det semester. Jag hänger nog kvar här i stan en stund ändå. Jag vill ha några fler ispass i benen innan jag rullar ner mot Ljungby där familjen och en massa kompisar bor.
{!C}