Effektivt Färjestad vann hemma mot HV71
Publicerad: 2019-10-26
Matchreferat
Färjestad BK - HV71 3-2 (2-1, 0-0, 1-1). Ett effektivt FBK tog ledningen med 2-0 i första och 3-1 tidigt i den tredje perioden. HV tryckte på men kom inte närmare en reducering till 3-2 mot ett vilt kämpande och uppoffrande hemmalag.

Första perioden

Båda lagen inledde i högt tempo och det var hemmalaget som försökte ta tag i spelet. Efter några halvchanser åt båda håll kom ledningsmålet för FBK. Victor Ejdsell sköt och HV-målvakten Hugo Alnefelt tappade helt vart pucken tog vägen. Ejdsell kunde enkelt ta hand om returen och lägga in den bi målnätet efter 7:21.
I nästa byte fick HV71´s Axel Holmström friläge men sköt utanför målramen.
Efter 9:27 kom istället 2-0 efter att Ville Leskinen tagit en tur runt målburen och lagt en magisk passning genom målgården till Jesper Olofsson på andra sidan. Olofsson kunde enkelt lägga in pucken innan HV-målvakten hann över.
Gästerna kom dock tillbaka och reduceringen kom i femtonde minuten. Anthony Camara sköt ett skott som Arvid Holm i hemmamålet räddade men Holmström kunde enkelt lägga in returen till 2-1.
Ville Leskinen var nära att öka på hemmaledningen när han fick frilägespassning från Jesper Olofsson men nu räddade HV-målvakten.

Andra perioden

Inledningen av perioden var jämn men efter några minuter var det HV71 som tog över spelmässigt och jagade en kvittering. Linus Fröberg fick första läget men sköt tätt över ribban.
FBK tog en timeout efter 7:47 för att få ordning på egna spelet och visst kom man upp lite i både fart och aggressivitet.
Hemmalaget fick första numerära överläget och det osade hett runt HV-målet, Jonathon Blum hade bästa läget men pucken smet över ribban. FBK drog på sig nästa utvisning men ett effektivt boxplayspel gav inga större chanser för HV71.
I slutminuten kom Filip Sandberg i fint skottläge men FBK-målvakten räddade med axeln och hemmalaget kunde vara nöjda med att ha 2-1-ledningen med sig in till paus.

Tredje perioden

FBK fick en bra start när HV-backarna missade bakom eget mål. Jesper Olofsson var vaken och spelade fram till Oskar Bäck som tryckte in sitt första mål i SHL någonsin, 3-1 efter 1:36!
HV71 gav inte upp utan tryckte på för en reducering. och fick utdelning efter 7:51. Martin Thörnberg sköt och pucken styrdes via FBK-back och in bakom Holm i hemmakassen.
Gästerna jagade nu en kvittering och man låg på mot ett FBK som fick inrikta sig på försvar. Anthony Camara gjorde en inbrytning som Holm halvräddade och pucken låg bakom FBK-målvakten i flera sekunder innan hemmaspelare rensade bort.
HV tog timeout med 2:21 kvar och plockade ut målvakten för spel sex mot fem. Man fick ett vansinnigt tryck mot FBK-kassen där de grönklädda offrade sig hänsynslöst i försvarsarbetet och räddade 3-2-segern med minsta marginal.