Inför Frölunda: Jarno Kärki debuterar i FBK
Publicerad: 2019-09-28
inför match
Omgång 6 - femman Frölunda mot åttan Färjestad i en klassisk rivalmatch i ett välfyllt Scandinavium.
– Spelar vi med den glöd och desperation som vi avslutade med hemma senast så kan det bli en kul kväll. Vi måste dit i prestation om vi ska få med oss något hem, så enkelt är det, säger Johan Pennerborn.

Finske centern Jarno Kärki blev klar för Färjestad strax efter slutsignalen i torsdags, och han gör debut direkt.
– Scandinavium är faktiskt den enda svenska arenan jag spelat i. Spelade med Finland och gjorde mål på Sverige, berättade han i en intervju här på fbk.se igår.

Han tar nu en centerplats mellan Gustav Rydahl och Jesper Olofsson. Victor Ejdsell hoppar därmed tillbaka till sin plats med Ryno och Lindqvist.
{!A}

– Vi vill försöka skapa lite trygghet i formationerna. Ryno och Linus' linor har fungerat bra och vi tycker att vi såg bra saker från Carl, Bäck och Viksten borta senast så den återskapar vi också. När det gäller Kärki så kan jag inte säga så mycket mer än att jag är väldigt nyfiken på honom. Han är stor och stark och det kan bli intressant tillsammans med "Gurra" och "Jeppa" som båda har sina olika spetskvaliteter. Olofssons suddenmål senast skvallrar ju lite om vad som finns i den kroppen. Det vill vi se mer av, menar Pennerborn.

Frölunda i Scandinavium en sen lördagsmatch då?

– Vi måste vara på jobbet i 60 minuter. Vi möter, enligt allt förhandssnack, favoriterna till guldet och då gäller det att vara med från start till mål. På förhand så finns väl alla ingredienser för en fantastisk hockeykväll, eller hur?

Matchen i Scandinavium startar klockan 18:00 och sänds på Cmore Hockey. Kvällens kommentatorer är Johan Edlund och Arto Blomsten.
{!B}
{!C}