Max Lindroths mål avgjorde i tredje perioden
Publicerad: 2022-11-29
Eftersnack
Det var öppet och chansrikt när Färjestad vann uppe i Leksand. Matchvinnare blev Max Lindroth med sitt 3-2-mål i mitten på tredje perioden.
– Alltid kul att göra mål själv men extra kul att ta tre poäng, säger Max.

Det var nöjda miner i Färjestad efter 3-2-segern uppe i Leksand.
– Självklart riktigt skönt att åka härifrån med tre poäng även om det var en jämn match som kunde ha gått hur som helst, säger Max Lindroth.
Det var en väldigt öppen och offensiv hockey nästan hela matchen?
– Det är två offensivt skickliga lag och då blir det många chanser. Leksand är väldigt skickliga och luriga att möta.
Vad sa tränare Mitell inför tredje perioden när det var 2-2 och matchen stod och vägde?
– Att få ner dem (Leksand) i deras egen zon och vänta på rätt läge. Vi visste att vi skulle få lägen så det var bara att fortsätta, säger FBK-backen.
Precis det hände i mitten på tredje perioden. FBK tryckte ner hemmalaget i egen zon och efter flera snabba passningar så kunde Max komma ganska fri i mitten och skjuta.
Vad säger du om ditt 3-2-mål?
– Jag kom direkt från byte och får en bra passning från "Jocke" (Nygård) och försökte använda backen som skymmare och det var riktigt skönt att få hänga dit den.
Kul att hänga med upp i anfallen och fylla på som back?
– Min huvudsakliga uppgift att vara stabil defensivt. Ibland när lägen finns så är det kul att följa med upp. Alltid kul att göra mål själv men extra kul att ta tre poäng, säger 26-åringen.
Sen spelade ni av matchen på ett väldigt stabilt sätt med halva perioden kvar.
– Ja, vi fick in ett bra självförtroende i gruppen där och vi backade inte hem utan gnuggade på och gjorde det vi är bra på, tycker Max.
– Det är klart att när de plockar målvakten så blir vi lite nertryckta.
De hade ingen riktigt vass kvitteringschans trots tre minuter i 6 mot 5?
– Nej, jag tycker att vi verkligen gjorde det bra.

Vad säger du om din egen säsong hittills?
– Jag tycker att jag tar kliv, det blir lite nya grejer när man kommer till ett nytt ställe men jag tycker att jag acklimatiserat mig bra. Jag är nöjd med insatsen hittills men det finns mer att ge, ett sparkapital och mer att utveckla varje dag, avslutar han.