FBK revanscherade sig och vann i Gävle
Publicerad: 2021-12-30
Matchreferat
Brynäs IF - Färjestad BK 1-3 (0-1, 1-2, 0-0) FBK tog ledningen tidigt genom Jesse Virtanen i en jämn första period. I den andra gick man ifrån till 1-3 efter mål av Mikael Wikstrand och Linus Johansson. I den tredje spelade FBK av matchen till en säker seger och tog en skön revansch efter storförlusten mot Luleå i tisdags.

Första perioden

Båda lagen startade fartfyllt och hade några målchanser direkt men målvakterna höll tätt. Det var Färjestad som tog ledningen efter 3:34 och det var backen Jesse Vortanen som klev framför mål. Han fick påpassligt pucken från Gustav Rydahl och kunde med en lång dragning åt höger lura både back och målvakt och svepa in pucken i tomt mål.
Brynäs fick första numerära överläget men Dominik Furch räddade puckarna som kom.
I tolfte minuten kom Brynäs i 3 mot 1-läge men Furch räddade åter. FBK drog på sig en utvisning i samma moment men grejade även detta numerära underläge.
FBK fick nästa chans i powerplay men lyckades inte skapa några hetare målchanser.

Andra perioden

Det bjöds inledningsvis på tätare hockey då båda lagen krympte ytorna för varandra, skott på mål efter fem minuter var snåla 1-1.
Det öppnade dock upp sig lite och de båda målvakterna fick visa upp sig med fina räddningar. I nionde minuten kom 0-2 efter att Jacob de la Rose jobbat till sig pucken bakom mållinjen. Pass till Daniel Viksten som distinkt passade tvärs över isen där Mikael Wikstrand fick öppen kasse på bortre stolpen efter 8:17.
Brynäs svarade direkt då Emil Molin från nära håll tryckte upp 1-2 i nättaket från nära håll bara 28 sekunder efter 0-2-målet.
FBK klarade av ett nytt numerärt underläge innan det var dags för Joakim Nygård att sästta fart. Nygård kom på högersidan, rundade målburen och skickade pucken snett bakåt där Linus Johansson fick mycket nät att skjuta på trots fyra(!) hemmaspelare runt egna målet.
1-3 efter 13:36.

Tredje perioden

Den befarade Brynäsanstormningen uteblev för FBK tillät inte hemmalaget att skapa nåt av värde. FBK var nära att öka på sin ledning när Jacob de la Rose åkte sig fri i sjunde minuten men lägger pucken i utsidan av målburen.
Brynäs ökade trycket allt eftersom men hade svårt att skapa de vassa lägena. FBK fick å sin sida vassa kontringslägen för Mikael Wikstrand och Carl Jakobsson.
FBK höll Brynäs på utsidan och tiden rann iväg. Hemmalaget plockade målvakten med 2:17 kvar för spel sex mot fem. Brynäs tryckte på rejält men FBK spelade uppoffrande och målvakten Furch stängde igen målet.

FBK-seger med 3-1 och en skön revansch efter raset mot Luleå i tisdags.

Fin avslutning på 2021!
Gott Nytt År, alla FBK-fans!