Daniel Viksten satte matchavgörande målet
Publicerad: 2019-01-26
Eftersnack
Daniel Viksten värvades som en målskytt från Örebro men har haft en trög säsong så här lång med "bara" tre fullträffar. Men mot Timrå satte han matchavgörande 3-2-målet i en match som blev 5-2 till slut.
– Väldigt skönt, det har varit lite jobbigt med målskyttet, säger Viksten.

Daniel Viksten har skridskoåkningen, spelförståelsen och ett vasst skott men inte fått det att stämma riktigt sen han kom från Örebro inför årets säsong. Tre mål och nio assist motsvarar väl inte riktigt försväntningarna så här långt, i alla fall inte målmässigt.
Borta mot Timrå såg Viksten riktigt het ut redan från första nedsläpp med vass skridskoåkning och mycket vilja.
Om vi tar det från början så gjorde Färjestad en bra första period på bortaplan, speciellt med den mindre lyckade insatsen hemma mot Rögle i onsdags, förlust 4-6, i minne.
– Jag tyckte att vi spelade väldigt bra och ägde första perioden, säger Viksten som gick till paus med 1-0-ledning för FBK.
– Sen föll vi tillbaka i gamla synder och spelade ängsligt i andra perioden. Vi var nöjda med resultatet (1-1) efter två perioder men absolut inte med spelet.
Vad sa ni inför tredje?
– Att vi måste tillbaka till vårt eget spel!
FBK inledde tredje perioden starkt men åkte på en kalldusch när Rögle gjorde 2-1 efter en spelvändning.
– Ett jobbigt mål, det tog ett tag innan vi tog tag i det igen, säger Viksten.
Men som man gjorde det, Joakim Nygård tryckte in en retur till 2-2 och bara 47 sekunder senare kunde Viksten trycka in ledningspucken till 3-2.
– Jag hittade (Axel) Ottosson i mitten och han tog in pucken i anfallszonen. Sen spelade han tillbaka till mig i mitten och jag ville skjuta snabbt och på bortre stolpen, säger FBK-forwarden.
Skottet satt perfekt vid vänster stolprot, Vikstens fjärde mål för säsongen. Skönt?
– Väldigt skönt, det har varit lite jobbigt med målskyttet, säger han.
– Jag försöker arbeta hårt och göra ett bra jobb varje match, skönt att kunna bidra.

Två mål från Michael Lindqvist gjorde att FBK till slut vann matchen med 5-2. FBK vände ett underläge igen i tredje perioden.
– Ja, vi har legat under i jättemånga matcher i tredje och vänt, jag tror att motståndarna känner till det nu.

Du har sett bättre ut i skridskoåkningen och spelmässigt sen jul men puckarna har inte trillat in?
– Jag håller med, det har känts bra efter jul, har känt mig piggare och skapat vassare målchanser, säger 29-åringen.
– Men jag hoppas att det vänder nu framåt våren när det blir viktigare matcher.

Efter matchen väntade en lång bussresa hem från Timrå till Karlstad.
– Betydligt lättare med åtta timmar i buss med en seger och tre poäng, nu kan man slappna av lite, avslutar han.

Statistik Daniel Viksten

2018/19 FBK 4 mål 9 assist på 36 matcher.
2017/18 ÖHK 11 mål 11 assist på 50 matcher.
2016/17 ÖHK 6 mål 7 assist på 31 matcher.
2015/16 ÖHK 17 mål 20 assist på 49 matcher.
2014/15 ÖHK 14 mål 15 assist på 43 matcher.