Färjestad föll i förlängningen mot EV Zug
Publicerad: 2019-08-08
Försäsong
EV Zug - Färjestad BK 2-1 (1-0, 0-0, 0-1, 1-0). Det bjöds på en tempostark match med förvånansvärt bra spel för att vara den första träningsmatchen. Ett aggressivt Zug tog ledningen i första perioden men FBK spelade upp sig och kvitterade i den tredje genom Victor Ejdsell. Zug avgjorde sen i powerplay i förlängningen inför 730 åskådare i Helmia Arena i Sunne.

Första perioden

Matchen inleddes i ett enormt tempo, det märktes att spelarna tyckte att det var roligt att spela match. FBK inledde bäst och hade några halvchanser att ta ledningen, delvis tack var ett tidigt numerärt överläge. Victor Ejdsell och Gustav Rydahl hade hetaste möjligheterna.
I sjätte minuten började Zug att sticka upp och var farliga flera gånger om men Markus Svensson i FBK-kassen räddade skickligt. Efter halva perioden fick Zug ett powerplay och då kom ledningsmålet. Snabbt spel över till Lino Martschini och ett hårt direktskott, FBK-målvakten var chanslös i sidled. Efter målet var det Zug som förde spelet och FBK som mest kontrade. Det var 0-1 i paus efter 6-8 i skott.

Andra perioden

FBK inledde åter bäst och hade lägen att kvittera men Zug-målvakten Hollenstein spelade bra och räddade. Zug kontrade farligt och hade några högkaratiga lägen att göra mål men även Svensson i FBK-målet spelade starkt. "Mackan" stod bl a för en grym dubbelräddning i trettonde minuten.
Tempot var fortsatt högt och Zug spelade mycket mer aggressivt över hela isen än vad vi är vana att se i SHL-matcherna.
Det var fortsatt 0-1 in i paus efter 9-7 i skott.

Tredje perioden

FBK tog tag i spelet från start och kvitteringen kom då Michael Lindqvist spelade in mot mål och Victor Ejdsell styrde in pucken mellan benen på målvakten efter 1:49.
Målet gav ytterligare energi och FBK spenderade mycket tid i anfallszonen utan att skapa de riktigt heta chanserna.
Zug lyfte upp spelet i mitten av perioden och spelet böljade rejält åt båda hållen. I trettonde minuten var vi beredda att notera ledningsmålet för FBK men Daniel Viksten lyckades skjuta över mål från två meters håll när målvakten var halvliggande.
Båda lagen hade chansen att avgöra under ordinarie tid men matchen gick till förlängning.

Förlängning

Det blev öppna ytor i spel tre mot tre och när domarna fann en FBK-utvisning kunde Zug avgöra i spel fyra mot tre, Gregory Hofmann blev segerskytt.

Matchen hade väldigt högt tempo och Zugs aggressiva spelstil ställde till det för FBK emellanåt. FBK spelade dock upp sig under matchen och tredje perioden var deras bästa. Det fanns mycket positivt spelmässigt att ta med sig men också saker att slipa vidare på, förstås.