FBK föll tungt hemma
Publicerad: 2019-03-26
Matchreferat KV3
Färjestad BK - HV71 2-3 (1-2, 0-1, 1-0). FBK tog ledningen tidigt genom Alexander Johansson men ett effektivt HV vände till 1-3 i början av andra perioden. Det dröjde långt in i tredje perioden då Gustav Rydahl reducerade till 2-3 men trots press på slutet nådde man inte fram till en kvittering.

Första perioden

HV fick första målchansen då FBK gjorde ett dåligt byte och backen Martin Fehervary kom fri men Markus Svensson i FBK-målet räddade. I tredje minuten hade hemmalaget ett bra anfall där Oskar Steen befann sig bakom mål och smekte fram pucken till Alexander Johansson som fick öppet mål, det var 1-0 efter 2:44!
FBK trummade nu på rejält och skapade flera bra lägen att öka på ledningen. Michael Lindqvist var närmast men pucken tog i högerstolpen. "Linkan" hade sen en dubbelchans i sextonde minuten men Jonas Gunnarsson i HV-kassen höll tätt.
FBK verkade ha full kontroll men blev lite passiva och HV vände på matchen på en dryg minut. Christoffer Törngren fick en studspuck på bladet nära mål och smällde in den direkt vid vänsterstolpen. I anfallet efter lämnades Isaac Brännström ensam framför FBK-målet och han fintade bort Svensson innan han la in 1-2-pucken.

Andra perioden

Hemmalaget inledde passivt även i andra perioden och 1-3 kom redan efter 32 sekunder då Törngren kunde trycka in pucken från nära håll.
Rena kallduschen för FBK som inte fick spelet att stämma. Det blev riktigt grinigt mellan lagen och utvisningarna haglade. Det dröjde till drygt tolv minuter innan Michael Lindqvist fick ett öppet läge men från halvdistans satt pucken mitti magen på HV-målvakten.
Några minuter senare fick Oskar Steen tag i pucken och sköt men träffade vänsterstolpen, pucken ville inte in.

Tredje perioden

Hemmalaget fortsatte att jaga reducering men hade svårt att skapa något mot ett defensivt skickligt bortalag som höll FBK på utsidan.
Efter tolv minuter fick man till ett par halvchanser genom Steen och Rydahl men HV-målvakten räddade enkelt.
Med sex minuter kvar kom det nödvändiga målet för FBK och det var just Rydahl som styrde in pucken via skridskon.
FBK plockade ut målvakten med en och en halv minut kvar för ett sista försök men HV höll undan och vann.