Pennerborn: – Det var en tight match!
Publicerad: 2021-03-09
Eftersnack
Färjestad tog ledningen med 1-0 men förlorade ändå mot Växjö med 2-3 till slut, FBK´s tredje raka förlust.
– Vi behöver lära oss av förlusterna, att stå distansen ut, säger FBK-tränaren Johan Pennerborn.

Johan Pennerborn hade en del att analysera efter 2-3-förlusten hemma mot Växjö, en del var bra, andra saker var mindre bra (som i alla hockeymatcher). Färjestad inledde bra och gjorde en bra första period, tog ledningen genom formstarke Jakob Forsbacka Karlsson som blev målskytt mot laget han kom ifrån efter nyår.
– En jämn period, vi möter ett skickligt lag, ett jäkligt kompetent Växjö. De är väloljade, tunga och skickliga med pucken, säger Pennerborn.
Växjö kvitterade i den andra perioden i powerplay.
– Vi hade några tre mot två-lägen, vi kunde gjort 2-1 efter det, tycker FBK-tränaren.
Istället kom 1-2-målet som en kalldusch.
– Vi behöver lära oss, vid det andra målet så har vi två chanser att göra klart före målet, vi gör inte klart situationerna och blir straffade, säger han.

I tredje perioden satsar FBK framåt men åker på ett skitmål.
– 1-3 är ett slumpmål, jag tror det tar på Ginnings klubba, ett studsmål, suckar FBK-tränaren som ändå fick se 2-3-reduceringen i powerplay från Michael Lindqvist. Också ett "skitmål", kan tilläggas, där pucken styrdes in av Växjöförsvarare.
– Även om de gör 3-1 så tycker jag att vi fortsätter att köra hela matchen ut, det ska killarna ha en eloge för. (Jonathon) Blum har ett jätteläge på slutet, jag tror att det tar på målvaktens klubbskaft, jag var på väg att jubla för mål. Några millimeter åt sidan så hade vi haft 3-3, oerhört nära, säger Pennerborn.
Michael Lindqvist hade dessutom en stolpträff i slutminuten när FBK tryckte på i spel sex mot fem.
– Det var en tight match och då behöver du vara hundraprocentig, jättetråkigt att åka på en förlust naturligtvis men jag tycker att laget gör allt de kan.

Tre raka förluster nu, hur ser du på det?

– Lite olika matcher de tre, de två första tycker jag att vi var det bättre laget och var spelförande, det gäller att lära sig att stå distansen ut, säger han.
– Ikväll tycker jag nog att Växjö var det lite bättre laget även om vi hade chansen hela vägen ut.

Sjätteplatsen är på väg att glida er ur händerna?

– Så länge det finns en chans på top-6 så kommer vi gå för det, slår FBK-tränaren fast.