FBK vände och vann mot Leksand
Publicerad: 2019-10-10
Matchreferat
Färjestad BK - Leksands IF 6-4 (1-2, 3-1, 2-1). Det bjöds på fartfylld och svängig hockey där lagen växlade om att vara i ledning. Leksand ledde med 2-3 efter halva matchen men FBK vände till 6-4-vinst. Sebastian Erixon och Linus Johansson tvåmålsskyttar för FBK.

Första perioden

Leksand åkte mycket skridsko från start och var aggressiva i spelet utan puck men det var ändå FBK som skapade de hetaste målchanserna. Bästa chansen hade Per Åslund fri nära mål men Janne Juvonen i Leksandsmålet räddade allt.
Efter åtta minuter hade Leksands Tomas Valkvae-Olsen ett skott i ribbans översida för och i efterföljande anfall hade Åslund en likadan träff vid bortamålet.

FBK fick matchens två raka numerära överlägen och efter väldigt bra spel kunde inte Leksand stå emot. Michael Lindqvist pricksköt in pucken via högerstolpen och det var 1-0 efter 11:46.
FBK-utvisning gav powerplay för bortalaget men hemmalagets Gustav Rydahl fick ett friläge som Juvonen räddade. Istället kom kvitteringen då Arvid Holm halvräddat ett skott, pucken studsade över och bakom honom i en vid båge och Linus Persson tryckte in returen.
I sextonde minuten hade Leksand ett bra tryck i anfallszonen och Marek Hriviks långsskott singlade in bakom en skymd Holm i FBK-målet. 1-2!
Rydahl hade nästa hemmachans fri vid mål men Juvonen räddade och det var 1-2 i paus trots 17-6 i skott i FBK-favör.

Andra perioden

Färjestad kom ut med en helt annan fart i både ben, passningar och spel. Kvitteringen kom efter två minuter då backen Sebastian Erixon fyllde på och svepte in en backhand mellan benen på Juvonen.
Hemmalaget tryckte på men mitt i pressen fick gästerna till ett bra anfall och Thomas Valkvae-Olsen kunde slå in returen till 2-3.
Efter ett härligt spel mellan Gustav Rydahl, Marcus Nilsson och Michael Lindqvist kunde den sistnämnde friställa Sebastian Erixon. Från halvdistans tryckte han in pucken högt och det var 3-3 efter 12:28.

FBK låg på för ett ledningsmål och hade långa, tunga anfall mot LIF-spelare som började se lite trötta ut. Powerplay för FBK borde resulterat i mål men Juvonen gjorde en grym reflexräddning på Åslunds direktskott.
I slutsekunderna fick Marcus Nilsson ett friläge, han lurade Juvonen i sidled och la kallt in 4-3-pucken mellan benen med ynka 2.2 sekunder kvar av perioden.

Tredje perioden

Leksand försökte jaga kvittering men ett starkt hemmalag styrde spelmässigt och var täta i defensiven, man släppte inte in motståndarna mot mål. Det var närmare ytterligare hemmamål än en kvittering.
Leksand fick dock ett powerplay och hade ett visst tryck men Holm i FBK-kassen höll tätt.
I spel fem mot fem blev det öppen, böljande hockey med målchanser åt båda håll och slutminuterna blev spännande.
Linus Johansson tryckte in 5-3-pucken med sex minuter men Leksand chansade tidigt med att plocka ut målvakten och satte 5-4 med 4:46 kvar.
Ny satsning för spel sex mot fem av Leksand slutade dock med att Linus Johansson kunde skicka in avgörande 6-4 i tom bur med 1:49 kvar.