Ejdsell: – Extremt viktig seger!
Publicerad: 2021-01-23
Eftersnack
Färjestad har blivit starkt ifrågasatt efter fyra raka förluster men stod för en strålande insats borta mot formstarka Leksand, seger med 3-2.
– Extremt viktig seger, vi har haft det tufft efter nyår, säger Victor Ejdsell.

Fyra raka förluster och bara 4 av 18 möjliga poäng under januari 2021. Sämst i SHL och laget har ifrågasatts från alla håll om spel, inställning, taktik mm.
Idag borta mot Leksand gjorde hela laget ett riktigt statement. Man vann med 3-2 efter en härligt uppoffrande laginsats.

Viktigaste segern på länge?

– Extremt viktig seger, vi har haft det tufft efter nyår, säger lagkaptenen Victor Ejdsell.
– Vi har haft lite problem med att sätta motståndarna under press för att själva kunna gå till anfall men idag fungerade det bra. Vi gör en bra match rakt igenom, tycker jag, även om de har sina chanser så har vi våra chanser också.
Laget hade en bra fart i spelet, både i skridskoåkning och passningsspel. Kampviljan var mycket bra och man satte en aggressiv press högt upp i banan som ofta gav utdelning.
– Vi hade en bra inställning och krigade på, det var ingen som hängde med huvudet när de gjorde 1-0.
Leksand hade chansen att öka på till 2-0 i powerplay.
– Vi vet att de är bra i PP men killarna offrade sig och "Hauke" (målvakten Henrik Haukeland) klev fram med fina räddningar, säger Victor.

Albert Johansson kvitterade till 1-1 i andra perioden och Jacob Peterson lirkade in 2-1-pucken i den tredje. Leksand kvitterade men knappa minuten senare gjorde FBK matchvinnande 3-2 efter en nätt styrning av lagkapten Ejdsell, på Albert Johanssons backkanon.
– Inte mycket till styrning men skönt att få dit den, säger han.
– Skönt att få dit ett lite skitigt mål, det behöver inte vara klapp-klapp-spel. Vi behöver fler såna mål.

Du blev otroligt glad efter målet?

– Ja, skönt att få in en puck, viktigt för självförtroendet. Men också en lättnad både för egen del och för laget efter som det har gått trögt på slutet.

Victor beskriver den gångna veckan utan matcher så här.
– Ett viktigt avbrott, vi behövde göra något annorlunda och jag tror att träningen ute på tjärnet betydde väldigt mycket. Vi har möten och gör allt för att spela bättre men just en sån grej blir ett viktigt avbrott i vardagen.

Nu väntar ytterligare två bortamatcher, Malmö på tisdag (om den nu blir av då Malmö har haft covid-19 i laget) och Djurgården på torsdag.
– Vi ska ta en match i taget, säger FBK-kaptenen bestämt.
– Vi vill uppåt i tabellen och idag gjorde vi nåt att bygga vidare på.