Lindqvist spräckte slutspelsnollan
Publicerad: 2019-03-30
Eftersnack KV5
En av Färjestads målskyttar spräckte äntligen målnollan i kvartsfinalserien mot HV71. Michael Lindqvist tryckte in en retur till 1-1 i början av tredje perioden.
– Skönt, det var några matcher sen nu, haft många chanser, skönt att bidra, säger "LInkan".

Glädjen var uppenbar bland Färjestadsspelarna men även tröttheten sken igenom. Det var ju den näst längsta slutspelsmatchen genom historien i SHL/Elitserien som nyligen avslutats, nästan sex hela perioder, eller 117:01 om ni vill ha det i minuter.
Det dracks och käkades mat i omklädningsrummet och lite överallt.
Michael Lindqvist kom med en pizzabit i handen. Vad bjuds ni på?
– En klassisk Vesuvio, det hade nog gått ner vad som helst nu, man är rätt tom efteråt. Nu vann vi, det ger energi och enklare att ladda om till matchen på måndag, säger han.
HV71 däremot fick käka och sätta sig på en tre timmars bussresa hem efter en blytung förlust.
Vad säger du om matchen?
– Vi är det bättre laget i sextio minuter, tycker "Linkan" som satte den viktiga 1-1-pucken i början av den tredje perioden då han tryckte in en retur.
– Skönt, det var några matcher sen nu, haft många chanser, skönt att bidra, säger han om sitt första slutspelsmål.
Du har inte haft rätta flytet hittills mot HV, fyra puckar i stolparna, missad straff och flera frilägen?
– Nej, men jag vet att de kommer att trilla in, hade friläge och stolpskott idag innan målet kom.
Vändningen fullbordades då Linus Johansson i numerärt underläge satte 2-1 fyra minuter senare.
– Såg att Tedenby backcheckade och jag åkte ifrån honom, det trodde jag aldrig, ler Linus som kom helt fri.
– Såg att jag var fri från blålinjen, jag har inte många frilägen på en säsong, och jag brukar dra över den på backhand.
Han grundlurade målvakten och la in pucken, ursnyggt!
– Ja, det blev riktigt snyggt, ler han.

HV71 tog ut målvakten och kvitterade med 20 sekunder kvar, ett tungt mål.
– Klart det var jobbigt, vi tyckte ju att vi hade så sjukt bra kontroll, vi hade pucken och de fick ju knappt låna den, säger Lindqvist om lagets spel i tredje perioden.
– Vi gör en jättebra första förlängningsperiod, där vi har det bortdömda målet och massor med målchanser, säger "Linkan".
Vad tycker du om det beslutet?
– Man vet inte vad som gäller, visst han (Daniel Viksten) körde på deras målvakt lite men man vill ha klarare regler, säger "Linkan".
I andra förlängningsperioden drog FBK på sig två raka utvisningar med för många spelare på isen.
– Det är bedrövligt, det får bara inte hända, bakläxa till både tränare och oss spelare, vi måste ha bättre kommunikation på bänken, tycker "Linkan" självkritiskt.
FBK redde ut sina utvisningar och 17:01 in på sjätte perioden kom målet som avgjorde, Oskar Steen skickade in pucken i vänsterkrysset.
– Vet inte om jag någonsin varit så glad, en enorm lättnad och glädje, en fantastisk känsla och helt rättvist, ler "Linkan".

Hur trött blir man och hur hanterar man tröttheten?
– Jättetrött, givetvis, man kan inte gå på alla situationer till hundra procent, det blir många konstiga situationer och målchanser åt båda håll, det gäller att försöka göra rätt avvägningar, säger Linus Johansson.
Skönt med segermålet till slut?
– Ja, herregud vilket liv, det är sånt man spelar för, säger Linus om glädjen och publikens jättevrål efter avgörandet.

Webredakt Hans-Göran Bäckström