"Lilliz" har hittat rätt igen
Publicerad: 2021-11-27
Eftersnack
Marcus "Lilliz" Nilsson har haft en lite trög höst men efter landslagsuppehållet har han kommit igång på allvar. Mot Växjö blev det ett snygg mål och en fin assistpoäng.
– Jag fick gå in och sikta, fick bra träff där så det var skönt att se att den gick in, säger "Lilliz" efter sin fullträff i vänsterkrysset.

Färjestad fick inte den start man ville ha hemma mot Växjö, det blev 0-1 i första bytet.
– Ja, det var en tung start men vi studsade tillbaka direkt, spelade bättre och bättre, säger Marcus "Lilliz" Nilsson.
FBK kom åter ut och gjorde en mycket stark andra period. man fick ett tidigt numerärt överläge, Daniel Viksten hade ett skott i stolpen och "Lilliz" en kanon i målramen sekunderna senare.

Tog den i stolpen eller ribban?

– Jag såg inte exakt om det var stolpe eller ribba men det var nära.
Kvitteringen kom snart ändå och det var väldigt snyggt. Pucken gick som på ett snöre från Per Åslund till "Lilliz" som spelade vidare till Jacob de la Rose.
– Kyligt av "Åsa" att hålla i pucken lite extra och lägga pucken till mig bakom deras spelare, jag ser de la Rose på bortre, säger "Lilliz".
Växjö tryckte in 1-2 tidigtt i tredje perioden och FBK var på nytt i underläge.
– Ja, men vi har visat många gånger att vi kan komma tillbaka, säger FBK-forwarden.
– Vi fick in kvitteringen och tog sen ledningen.
Målet var prickskytte i högsta klass från FBK´s spelgeni, klockrent i vänsterkrysset!
– Bra pass av Jesse att uppfatta att jag kom från byte där, en fick jag gå in och sikta, fick bra träff där så det var skönt att se att den gick in. Synd att de fick in kvitteringen sen bara…

Matchen fick till straffläggning där Victor Ejdsell blev matchhjälte.

Grymt bra straffskyttar ni har i Ejdsell och Daniel Viksten?

– Det har vi haft hela säsongen, jättebra för det är viktiga poäng de där bonuspoängen.
Powerplay fortsätter dock att spöka för de grönvita, idag hade man tre numerära överlägen utan att få in pucken även om man var nära med två stolpskott.
– Men det är ju bra att vi vinner matcher utan att göra mål i powerplay, ler han lite ironiskt.
– Vi skapar ju chanser i alla fall så det kommer.

"Lilliz" var borta några matcher före landslagsuppehållet.
– Ja, jag fick lunginflammation, det var lite jobbigt just då, säger han.
– Men nu känner jag mig piggare och mer alert.
Jo, det syns även på isen för lagets store, lille spelgeni börjar visa sin klass på allvar igen, så där bra som vi hade hoppats att han skulle vara med blixtrande skridskoåkning, kvicka dragningar och millimeterpassningar på bladet.
– Det känns bättre och bättre, jag är en offensiv spelare och ska bidra offensivt, det är bara att köra på.
Han har spelat ihop med centern Jacob de la Rose och Per Åslund senaste tiden.
Hur funkar det mellan er, tycker du?
– De la Rose är väldigt bra och stark, driver pucken och sätter press. vi blir aldrig kvar i egen zon känns det som eftersom "Della" är så bra defensivt. Det är mycket som kanske publiken inte ser, han är smart på att ta bort klubbor och läser spelet bra, berömmer "Lilliz".
– "Åsa" är också väldigt bra att spela med, en väldigt smart spelare, vinner puck och öppnar upp spelet.

30-årige "Lilliz" kunde därmed ta helg med gott samvete, hans formation stod för två mål och tre assist ikväll och laget har vunnit de fyra senaste matcherna. Hårt jobb lönar sig!