Johan Ivarsson målskytt mot gamla laget
Publicerad: 2018-11-03
Eftersnack
FBK-backen Johan Ivarsson mötte för första gången sin förra klubb Malmö i SHL och blev målskytt.
– Kul att vinna, säger den sympatiske 23-åringen som gjorde sitt första mål i Färjestadströjan.

Johan Ivarsson värvades till Färjestad under förra säsongen från Pantern i hockeyallsvenskan. Den tunge och tacklingsskicklige backen spelade i flera säsonger i Malmö innan tiden i Pantern. Nu spelade han mot sin förra klubb i SHL.
– Ja, det var första gången, förra säsongen var jag skadad när vi mötte dem och tidigare i höst var jag inte med och spelade, minns Johan.
Lite extra laddad alltså inför matchen mot förra laget?
– Jo, lite kanske, man vill ju bevisa att man tagit kliv sedan jag var där, säger han. – Ja, såklart! Den defensive backen blev också målskytt när han satte 3-1 med sju minuter kvar av matchen, ett mycket viktigt mål då matchen stod och vägde.
– Jag fick ett tidigt pass från "Ogge" (Oskar Steen) och vi har pratat om att lägga in pucken mot mål.
Pucken satt tätt under ribban och en skymd Oscar Alsenfelt i Malmökassen var chanslös.
Som defensiv back är du ingen van målskytt?
– Nej, jag är ju inte det men det är alltid kul att göra mål, skrattar han.
Du gör ändå någon offensiv raid ibland när du för in pucken i anfallszonen?
– Har man tagit sig så långt upp så kan man lika gärna fortsätta framåt, ler han.
Du fick inga gliringar från Malmöspelarna efteråt?
– Nej, jag tror nog att de är glada för min skull, jag känner ju de flesta sen tiden i Malmö och Pantern, säger den sympatiske FBK-backen.

Du har fått spela mer konsekvent nu när flera backar varit skadade. Idag var det 18:26 i istid.
– Ja, jag önskar ju inte att nån annan i laget ska skada sig men skador hör ju till sporten och då är det bara att ta chansen. Jag tycker att jag varit stabil bakåt, som jag vill vara, så som tränarna vill att jag ska spela, säger han.

Info: Ivarsson mål mot Malmö var också hans första mål i FBK-tröjan. Det var också hans femte SHL-mål totalt i karriären på de totalt 89 grundseriematcher han spelat.