Alberts kanon avgjorde hemma mot Rögle
Publicerad: 2022-04-18
Eftersnack
Det blev onödigt spännande mellan Färjestad och Rögle i semifinal 2. Hemmalaget borde ha avgjort redan i den andra perioden men det var 1-1 långt in i den tredje. Då spelade Michael Lindqvist upp till Albert Johansson som avgjorde matchen med en riktig kanon upp i nättaket till 2-1.
– Ja, att det fanns en sån, kul att få visa upp sitt skott, ler matchvinnaren.

Färjestad var det bättre laget hemma mot Rögle och borde haft en klar ledning efter två perioder. Men man utnyttjade inte sina vassa chanser och det var 1-1 efter fyrtio minuters spel efter Rögles kvittering med bara 1:42 kvar av den andra perioden. Desto skönare vinst när Färjestadsbacken Albert Johansson bombade in 2-1 med 2:27 kvar av ordinarie sextio minuters spel.

Du avgjorde med en riktig kanon?

– Ja, att det fanns en sån, kul att få visa upp sitt skott, ler han.

Beskriv målet.

– Kom från byte egentligen och "Linkan" (Michael Lindqvist) får pucken och har kontroll, alla deras spelare "sjunker ihop", han petar upp den till mig och det var bara att "åka in i den" och blunda och skjuta, den satt bra, berättar matchvinnaren.
– Det var bara att få pucken på mål, det var mycket folk emellan och det gällde att få igenom den.
Lindqvist gjorde ett halvvarv i anfallszonen, rundade Röglekassen där bortaspelarna "sjönk ihop" mot egen målbur. Han spelade upp till Albert som fick på en kanonträff mitt i skottsektorn och det klingade till när pucken fastnade i nättaket bakom "innerribban".

Ett förlösande mål efter att ni bara hade 1-1, trots alla målchanser?

– Ja, hela andra perioden trycker vi ju ner dem men det står ändå 1-1 inför sista, säger han.
– I tredje ställer vi till det lite för oss själva, blir lite skakiga, men sen hittar vi tillbaka och i det stora hela tycker jag att vi vinner välförtjänt.

Sett över sextio minuter var segern hur rättvis som helst, man var kvickare i skridskoåkningen, var först på de flesta lösa puckarna och var intensivare över hela isen. Rögle fann aldrig riktigt någon nyckel att låsa upp FBK-spelet med.
– Man vill komma ut starkt på hemmais och ta kommandot inför publiken och det tycker jag att vi gjorde bra, säger Albert.
– Idag släppte vi loss och körde på, tänkte inte så mycket. Det gäller att hitta vägar att vinna och nu har vi gjort det i två matcher.

Hur ser du på din egen säsong, det började lite tveksamt i höstas?

– I början hittade jag inte mitt spel, det var bra i vissa matcher och i andra matcher inte bra alls. Det var väldigt upp och ner, säger han självkritiskt.
– Men jag har spelat bättre och bättre, lyft mitt spel och spelat mer moget. Vi har ett självförtroende i gruppen som speglar av sig också.

Vad har nye tränaren Tomas Mitells intåg betytt?

– Vi ska vara intensiva med en tydlig etta och det blir enklare för oss backar när forwards sätter ett högre tryck. Jag har också blivit mer aggressiv, känner mig starkare och man växer av när man spelar ett bra försvarsspel.

Du hade Detroitlegendarerna Niclas Kronwall och Niklas Lidström på pressläktaren.

– Visste in det det förrän nu efter matchen men tänker inte så mycket på det, säger 21-åringen som tillhör Detroits organisation.
– Jag föröker fokusera på mitt spel och vad jag ska göra på isen, jag känner mig starkare. Men visst var det väl att bra tillfälle att göra mål.

Albert Johanssons 2-1-mål betydde inte bara seger i matchen, det betydde också att FBK gick upp till 2-0 i matcher i semifinalen. Nästa match spelas i Ängelholm på onsdag.