FBK förlorade i Scandinavium
Publicerad: 2019-09-28
Matchreferat
Frölunda HC - Färjestad BK 5-2 (1-1, 2-1, 2-0). Det blev förlust efter en intensiv, fartfylld match i Scandinavium. FBK tog ledningen men Frölunda vände till 3-1 i den andra perioden och kunde hålla undan till en 5-2-seger, sista målet i tom kasse.

Första perioden

Hemmalaget inledde som väntat i ett högt tempo och Patrik Carlsson var nära ett ledningsmål efter ett dåligt FBK-byte men avslutet gick utanför. En Frölundautvisning kom dock att förändra matchbilden rejält. FBK fick till ett väldigt bra powerplay med flera avslut innan Markus Nilsson bakom mål kunde få in 0-1-pucken via hemmabacken Karl Stollery.
Efter målet var det FBK som hade kontroll med hög checking och bra aggressivitet som störde Frölunda rejält.
I femtonde minuten kom ändå kvitteringen under en avvaktande FBK-utvisning. Ryan Lasch, bakom mållinjen, pricksköt in pucken vid första stolpen vid en minimal glipa vid Svenssons benskydd.
"Lilliz" Nilsson fick ett friläge i slutminuten men en studsande puck gjorde att avslutet blev klent.
1-1 i paus efter en intensiv period i högt tempo, skotten var 8-9.

Andra perioden

Det blev tätare och tuffare, mer kamp och tacklingar med mer känslor i perioden. Victor Ejdsell och Max Friberg hade fina lägen för sina lag men båda målvakterna räddade.
Friberg stod för en mindre vacker tackling på Jonathon Blum i sjunde minuten och åkte ut 2+10 minuter för checking to the head. Istället för FBK-mål så utnyttjade Frölunda underläget med en kontring där Johan Sundström kunde smälla in 2-1 för hemmalaget. Fortsatt powerplay för FBK men man kom inte närmare än Jesper Olofsson skott i målramen.
Hemmalaget hade nu en bra period och 3-1 kom från Niclas Lasu som tryckte in pucken mellan benen på FBK-målvakten.
Nu var FBK lite illa ute men ett efter ett nytt powerplay kom den nödvändiga reduceringen. Snabbt spel från Johan Ryno till Marcus Nilsson, bakom mål, som spelade in framför mål där Per Åslund klippte till direkt. 3-2 efter 14:08.
Hemmalaget var nära ytterligare mål i nästa powerplay men Theodor Lennströms skott träffade högerstolpen.

Tredje perioden

FBK inledde offensivt och hade ett tidigt två mot en-läge där Marcus Nilsson fick avslutet och hemmamålvakten Johan Mattsson hade tur då pucken gick mellan benen men utanför högerstolpen.
FBK fortsatte med offensiven men efter en spelvändning kom 4-2 då Samuel Fagemo tryckte in en retur. Målet var lite tveksamt då målskytten hade kontakt med FBK-målvakten i målgården men det godkändes efter videokoll.
Hemmalaget hade nu bra kontroll på matchen. FBK tog timeout med 3:21 kvar och plockade ut målvakten för spel sex mot fem. Då kom 5-2 i tom kasse från Simon Hjalmarsson och matchen var körd för FBK´s del.

Debuterande Jarno Kärki spelade spelade 13:29 minuter, stod för en godkänd insats och visade att han kan bli en tillgång framöver, bara han får lite mer matchvana.