Holm höll nollan i hemmadebuten
Publicerad: 2019-10-05
Eftersnack
Arvid Holm fick förtroendet mellan stolparna mot Oskarshamn och fick därmed även göra hemmadebut i en välfylld Löfbergs Arena.
– Häftigt, man fick gåshud, säger FBK-målvakten efter 12-0-segern.

FBK-målvakten Arvid Holm stod för en makalös straffläggning bort mot Djurgården senast när han räddade alla tolv straffarna. Mot Oskarshamn fick han göra hemmadebut inför en välfylld Löfbergs Arena. Hur kändes det?
– Häftigt, fick gåshud i en och en halv minut när man sjöng "På den sköld du klär" före match, jäkligt skoj, säger Arvid Holm.
– Det här har man sett fram emot och jag fick reda på det igår.

FBK gjorde processen kort med nykomlingarna och avgjorde redan i första perioden. Hur kändes det att se alla målen där bakifrån?
– Man blir paff, speciellt i början med 7-0 i första, säger Arvid.
Han fick en svår match där han var sysslolös under långa stunder. Hur hanterade du det?
– Försökte hålla fokus uppe, hålla en jämn nivå när de sticker upp, säger 20-åringen.
– Klart de får lägen under sextio minuter, det blir det alltid hockey. De hade väl sjutton skott så man får jobba mycket mentalt, rent fysiskt kan man nog kunna spela en match till men inte mentalt, säger han.
Oskarshamn hade fem powerplay och ett friläge i slutet på andra perioden.
– Det gäller att vara på alerten och vara redo, så det var skönt att ta det friläget.

Skön känsla efter hemmadebuten och första nollan?
– Ja, absolut, det man hoppas på som målvakt, det går ju inte att göra bättre än att hålla nollan, ler han.

Skönt också med två raka matcher i mål?
– Ja, verkligen, före förra matchen mot Djurgården hade jag inte spelat på två och en halv vecka, säger Arvid.
– Har jobbat hårt på träningarna, sett träning som match och tävlat fullt ut. Har kommit in i bra rutiner med "Masken" (målvaktstränaren Maciej Szwoch) och "Mackan" (målvakten Markus Svensson).

Hur känns det att ha en back som Jens Westin framför sig när han hänsynslöst täcker två slagskott på slutet när ni leder med tvåsiffrigt?
– Man ryser, man blir varm som målvakt och lagkamrat, säger Arvid uppskattande.
– "Jensa" fick handskarna välförtjänt i omklädningsrummet efteråt.
Handskarna är den "vandringssymbol" som ges till lagets mest uppskattade spelare efter varje match. Tyvärr utgick Westin på slutet med en skada.
– Han är viktig för vårt lag, jag hoppas att det gick bra, vi behöver honom nästa vecka också, avslutar Arvid.