Vikstens målform håller i sig
Publicerad: 2021-01-16
Eftersnack
Färjestads spel må ha gått i baklås men Daniels Vikstens målskytte håller i sig. Mot Frölunda kom 15:e fullträffen den här säsongen.
– Det känns som att jag har bra koll på lägena och vet vart jag ska sätta den och nu går de in, säger FBK´s målkung som tryckte in pucken i högra krysset.

Färjestad har fyra raka förluster och formsvackan håller i sig. En som inte har någon formsvacka är Daniel Viksten. Han gjorde mål i torsdags mot HV71 och ikväll mot Frölunda kom 15:e fullträffen den här säsongen.

Du är i fortsatt högform?

– Ja, den är det inget fel på, ler han.
Hans mål i första perioden betydde 1-0 och bar en prickskytts signum. Fri från högersidan tryckte han resolut upp pucken i första krysset (se bilden ovanför).
– Det känns som att jag har bra koll på lägena och vet vart jag ska sätta den och nu går de in.

Formationen med Viksten, Ejdsell och Peterson har varit FBK´s bästa en tid nu, man skapar mycket chanser och klarar av att spela mycket i offensiv zon. Men Viksten är inte nöjd.
– Nej, vi skulle vilja kliva fram ännu mer, skapa ännu mer. Hela laget måste kliva fram mer.

Sett över sextio minuter så hjälper Frölunda varandra bättre ikväll, över hela isen.
– De är ju en lagmaskin, har fyra formationer där all köper sin roll, säger Viksten.
– De går ganska hårt med 2-3 man och försöker sätta press. När man inte spelar bort deras press så blir de ännu bättre. Vi blev fast lite för ofta, men kan man spela bort från den pressen blir vi bra istället.
Färjestad hade sina positiva perioder när man fick tryck på serietvåan och då var man bra. Men självförtroendet saknas i de avgörande lägena och då förlorar man jämna matcher.

I hockey är spel i numerära överlägen och underlägen väldigt viktiga spelmoment. Här har FBK haft det jobbigt en längre tid, inget mål i powerplay på de senaste 8 matcherna.
– Ett måste att bli bättre, det är lite jobbigt att vi går minus i "special teams", vi måste steppa upp i powerplay, framför allt.